GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 335

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 335

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de Ordonnantien

83S

der Kerke.

14. Indien iemand onzen ontbonden zyn. 2 Thess. 3 woorde, door dezen brief geschreven, niet geliooi'zaam teekent dien, ende vermengt u niet met hem, op is, dat liy beschaamt worde. Tit. 3 10. Eenen Ketterschen mensche verwerpt, na de eerste en tweede vermaninge. :

:

De natuur een er maatschappije brengt mede, dat magt en het regt heeft, om alle schadelyke en zo ook de verderfelyke leden van haar uit te werpen 5Kerk, welker cieraad is heilig te zyn. Psalm 93 En de kwaden niet te konnen verdragen. 2.

zy

de

;

:

.•.

Vrag-.

Antw.

3.

Hoe al verder ? Uit het geduurig gebruik der Kerkelyke tugt.

Onder het Oude Testament, alwaar de onreinen a. van *den Tabernakel, en van de uiterlyke gemeenschap der Kerke wierden uitgesloten: Lev. 13:2. Als de Priester hem bezien zal hebben, dan zal hy hem onrein ver21. Alzo was de Koning Ussia klaren. 2 Chron. 26 melaatsch, tot aan den dag zynes doods, ende melaatsch zynde, woonde in een afgezondert huis: want hy van 't Huis des Heeren afgescheiden was. Bekent zijn de drie onderscheide trappen van uitsluitinge, by de Joden vau ouds in gebruik. De ""pi, Niddui, of de uitsluiting eener Jode, die tot ergernisse gezondigt hadde, van de gemeenschap der Kerke, voor dertig dagen, of voor sestig, en negentig dagen, na mate dat hy onboetvaerdig bleef. De D*in, Cherem, ofte swaardere uitsluiting van alle zoort van gemeenschap met menschen, onder een uit-dondering van veele vloeken De sna^, Schammata, zijnde, na de verklaring der Joden, de allerswaarste verbanning, waar door een Jode, swaarlyk gezondigt hebbende, tegen de Wet van Moses, de Goddelyke wrake waerdig geschat wordt. Yeelen denken dat hier mede overeenstemt 1 Oor. 16 22. Indien iemand den Heere Jesum Christum niet :

:

:

lief heeft, b.

die zy een vervloekinge Maran-atha.

Onder

onderscheiden

het is

Nieuwe Testament, alwaar deze tugt 1 Oor. 5 5. Den zulken over

geoeffent

:

:

geven den SATAN, tot verderf des vleesches, op dat de geest behouden mag worden, in den dag des Heeren te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 335

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's