GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 389

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 389

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van ende hemelsch ordent

een

387

het Heilige Avondmaal.

brool

Aertsch'

af

te

heelden, heeft Christus ver-

ende sienlick

hroodt,

't

welck een

Sacrament is van syn lichaem, ende den wijn tot een Sacrament syns bloets: om ons te betuyghen, so uiarachtichlick als wy het Sacrament ontfanghen ende houden in onse handen, ende 't selve eten ende drincken met onsen mont, waer mede ons leven daer na onderhouden wert, dat

wy

oock so warachtelick door

't

geloove

't

welc

de hant ende mont onser stelen

is)

het hloet Christi onses eenighen

Salichmakers ont fangen

in onse sielen

tot

het

ons geeslelick leven.

ware lichaem ende

Nu

so is het zeker

ende onghetwyffelt, dat ons Jesus Christus syne Sacramenten niet te vergeefs heeft bevolen. So werckt hy dan in ons al wat hy door dese heylighe teeckenen ons voor ooghen stelt, hoe wel de wyse ons verstandt te boven gaet, ende ons onbegrypelick is, gelyc de werckinghe des ff. Gheestes verborghen ende onbegrypelick is, daer en tusschen so en feylen wy niet als wy seggen, dat 't gene van ons gegeten ende gedroncken wert, het eygen ende natuerlick lichaem ende het eyghen bloet Christi is; maer de wyse., op dewelcke wy de selve nutten, en is niet. den mont., maer den geest door 't geloove. Also dan blyft Jesus Christus altyt sittende ter rechter hant Godts syns Vaders in de hemelen, ende en laet doch

daerom

niet hem-selven ons syner deelachtich

te

maecken

door het gheloove. Dese maeltyt is een geesteUcke tafel, aen dewelcke Christus hem-selven ons mededeelt met alle syne goederen, ende doet ons aen de selve genieten, so

wel

hem-selven, als de verdiensten syns lydens ende

stervens;

voedende,

sterckende,

ende vertroostende onse

arme troost-loose siele, door het eten syns vleesch, ende de selve verquickende ende vermakende door den dranck syns bloets. Voorts hoewel de Sacramenten mei de beteeckende saken te samen ghevoecht syn, so en werdense nochtans met dese twee saken van allen niet ontfangen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 389

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's