GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 90

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 90

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XIX.

88

Tegen wie

Vrag.

stelt

Artikel

gy dat de Zoone Gods, die waar-

BLYFT,

Mensch geworden? hy waaragtig God IS, van alle eeuwigheid tegen de Socinianen, die dryven dat de Zoone Gods niet is geweest, veel min de waaragtige God, voor agtig Grod IS en

Antw.

1

.

zyne geboorte

Het

is

eerste dat

uit Maria.

hy waaragtig God BLYFT, tegen oude en nieuwe Dwaalgeesten, die dryven als of door de Menschwordinge Christi zyne Godheid eenigzints verandert, vermindert of gekrenkt was. 2.

Het andere dat

alle

Hoe

Vrag.

Antw. Phil. 2

:

is hy Mensch geworden? Door aanneeming van de Menschelyke Natuur, 7. De gestalte eenes dienstknegts aangenomen

hebbende.

aangenomen? Antw. Neen zyn

in

was,

't

is

dan Christus geen Menschelyk Persoon

Heeft

Vrag.

want dan moesten 'er twee Personen Een die God, en eene die Mensch welk ongerymt is: Want daar is een God, daar :

Christus.

ook een Middelaar Gods,

1

Tim. 2

:

5.

Yrag. Maar volgt dan niet, dat de Menschelyke Natuure zonder Personaliteit onvolkomen is?

Antw. l.'De Personaliteit behoort niet tot de volmaaktheid van de natuur, maar alleen tot de voltrekking van de Persoon, die in Christus maar een moet zyn. Is zelf tot meerdere volmaaktheid en heerlykheid, Menschheid Christo zy zonder eenige Personaliteit, aangenomen zynde van de Persoon des Zoons tot eenheid 2.

dat

't

de

des Perzoons.

Yrag.

Hoe

heeft hy de Menschelyke Natuure

aangenomen

?

Tot een onafscheidelyke eenheid, zo dat 'er niet zyn twee Zoonen Gods, nog twee Personen maar twee Natuuren in een eenigen Persoon vereenigt. Hierom leest men, dat hy die uit David was na den vleesche, kragtig beweezen te zyn do Zoone Gods, Rom. 1. 3, 4. God is 5. boven al te pryzen in eeuwigheid, Cap. 9

Antw.

:

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 90

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's