GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 440

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 440

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van

436

het Lijden Christi.

hy 't sien. Matth. 26. vs 38. Mijne ziele is geheel bedroeft tot der doot toe. ende 27. 46. Joh. 12. 27. d V. Hebt ghy oock niet een krachtige reden om te bewijsen, dat Christus in sijn ziele geleden heeft, ja ,

moest hjden? A. Ja. V. Welck is die? A. Om dat wy beyde in lichaem en ziele gesondight hadden, ende dienvolgens beyde ons lichaem ende ziele des doots schuldigh, soo moeste dan oock voor beyde betaelt ende geleden werden, beyde moesten zy verlost worden 1 Corinth. 6. 20. 't welcke niet en konde geschieden 't en ware dan dat beyde ziele en lichaem leedt de straffe der sonde. Derhalven soo heeft de Middelaer ende Verlosser Jesus Christus beyde in ziele ende lichaem de straffe voor de sonde niet alleen willen, maer moeten besueren, soude ons lichaem ende ziele andersins verlost zijn. d V. Wie zijn de gene, die ontkennen, dat Christus directelick ende immediatelick in sijn ziele geleden heeft. A. Die van 't Pausdom. d V. Wat is haer sustinue in desen deele? A. Dat het al te slecht ende te geringh van onsen Salighmaker is gesproken , dat men seggen soude, dat hy in sijn ziele geleden heeft. d V. Wat soudt ghy hier op antwoorden? A. 1 Dat het woort des Heeren sulcks wel duydelick getuyght, ende derhalven wy sulcks gelooven moeten. 2. Is het niet te gering noch te slecht van onsen Salighmaker gesproken, dat men seyt, dat hy is in de werelt gekomen, ende de menschelicke nature heeft aengenomen soo en is het oock niet te geringh ende te slecht van hem gesproken , dat men seyt, dat hy in sijn ziele geleden heeft. 3. Dat dan, volgens het gevoelen van die van 't Pausdom, de ziele niet verlost is: want heeft Christus in sijn ziele niet geleden, zoo heeft hy de straffe, die onse ziele verdient hadde, niet wechgenomen, dewijle in, ende na deselve

d

:

,

,

.

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 440

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's