GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 306

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 306

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,

Van

302

de Goddelicke Eygenschappen.

^oude; ende dat de sake niet geschieden soude, om datse Godt voorsien ende besloten heeft, het welck seer absurd ende ongerijmt is. Want soo sal hem de Heere moeten reguleeren na de saken buyten hem gestelt, ende soo sal in Godt gestelt werden Potentia

met eenwoort, Godt en sal geen Godt konnen geseyt worden, maer een creatuer ende de creatuer geen creatuer maer Godt; dewijle, volgens dit gevoelen, de creatuer niet en dependeert aen Godt als de eerste ende opperste oorsaek, maer Godt aen de creature. d V. Maer 1. Sam. 23. 12. vraeght David den Heere, of de Heere hem ende sijne mannen soude overleveren in de handen Sauls waer op de Heere seyt sy souden u overleveren. Waer uyt dat blijckt, dat Godt wat heeft voorsien ende geweten, dat geschieden soude soo hem David met de vlucht niet salveerde, hoewel hy sulcks niet besloten hadde? A. De Heere heeft besloten David uyt de handen passiva, dat is, een,lijdelicke kracht;

,

,

,

,

,

Sauls te verlossen door dat middel, namelick, door het vluchten, waerom hy oock geweten heeft, dat sonder dit middel dit niet en soude geschiet geweest zijn, waerom hy oock geweten heeft, dat David uyt de handen Sauls soude verlost werden, ende dat hy dit middel van vluchten tot dien eynde soude gebruycken: leght hier by Actor. 27. 24, 31. en wert alhier dan niet anders bekent gemaeckt, als scientia dat is, een onbepaelde wetensimplich intelUgentke schap van die dingen, die geschieden konnen. d V. Schynt de Heere Christus dese geconditioneerde wetenschap niet te kennen te geven Matth. 11. 21. Wee u Chorazin, wee u Bethsaida want soo in Tyrus ende Sidon de krachten waren geschiet die in u souden haer eertijts in sack ende geschiet sijn sij assche bekeert hebben? A. Neen: ende dese manier van spreken is in de waer mede sy twee Schriftuer seer gebruyckelick onmogelicke saken, met malkanderen vergelijckende ,

,

:

,

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 306

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's