GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 218

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 218

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de

214

d

Conditien des Middelaers.

Mennoniteii; by vaste consequentie ende gevolge, vernietight ende verloochent? A. Ja. V. Was het oock van nooden, dat de Middelaer stierf?

want hy moest voor ons voldoen door A. Ja vergietinge sijns bloets, nadien sonder bloetstortinge :

,

geen vergevinge geschiet. Hebr. 9. 22. Hy moest oock sterven in onse plaetse, volgens het dreygement Godts; Genes. 2. 17. Want ten dage als ghy daer van eet sult ghy den doot sterven op dat hy, door sijn lijden ende doot, den mensche die gesondight hadde, soude verlossen. d V. Waer uyt soudt ghy bewijsen, dat de Middelaer moeste mensche zijn? A. Hebr. 2. 11. Want, ende hy die heylight, ende sy die geheylight worden zijn alle uyt een om welcke oorsake hy hem niet en schaemt haer broe,

,

,

,

ders te c

noemen,

:

&c.

Wat

voor een mensche moest de Middelaer zijn, in den schijn ende bloote vertooninge ofte uyt niet geschapen ofte van den hemel afgekomen gelijck de Wederdoopers seggen? A. Geensins maer een waerachtigh mensch gelijck wy zijn dat is gesproten uyt het menschelicke geslacht, dat gesondight hadde, ende van Adam voortgeteelt was, ende alle swackheden onderworpen, V. Is de Middelaer soodanigh mensch geweest? A. Ja (doch sonder eenige sonde) gelijck blijckt uyt de deelen der menschelicke nature daer uyt een mensche bestaet, welck zijn lichaem ende ziele. V. Heeft de Middelaer beyde dese deelen als mensch gehadt? A. Ja want sijn lichaem is gevangen gespannen, geslagen, bespot, gekruycight, &c. ende van sijn ziele leest men Esai. cap. 53. vs. 11. Om den arbeyt sijner ziele sal hy 't sien. Matth. cap. 26. vs 38. Mijne ziele is geheel bedroeft tot der doot toe. Joh. V.

;

,

,

:

,

c

,

,

:

,

c

:

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 218

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's