GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 309

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 309

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

297

Tusschen de physische actie en de providentieele motie Grods heeft de concursus, concomitantia plaats. Het zedelijk motief echter komt uit het hart des menschen. Daarom komt alles wat de mensch eenerzijds weliswaar krachtens het Decreet doet,

maar toch

anderzijds

met

zedelijke libertas

en spontaneitas, voor zijn eigen rekening en verantw^oording. De lans en de vituperatio hebben recht van bestaan juist

om

om

het zedeUjk motief,

maar evenzeer de Condemnatio

de schuld en de zonden die een mensch van mijnentwege

aankleven, en God volkomen in

2.

§

zijn

oordeel rechtvaardigen.

Over de opstanding van Christus.

Kon in § 1 nog het een en ander positief aangaande het standpunt van Lubbertus worden medegedeeld, bij deze § is zelfs

dit geheel onmogelijk.

Sepp, die zich aan eene hypothese waagt, wijst

druk op een citaat van Maccovius: „Christum

met na-

se

ipsum

propria virtute a mortuis resuscitasse, quod vis divina in

morte etiam Christum hominem non desuerit, per divinam virtutem se ipsum ex morte resuscitavit, non ulla vi precaria

Theol.

ut naturae creatae, sed propria suae Deitatis," (CoU. p.

502,

ed.

1641)

^)

en schijnt dus te meenen, dat

Lubbertus leerde, dat Christus niet door eigen kracht uit de dooden was opgestaan. Doch dit is onjuist. Er zijn genoegzame bewijsplaatsen over om aan te toonen, dat Lubbertus op dit punt niet met Maccovius van opinie verschilde. Ook Heringa, dezen twist besprekende, is van meening, dat het geschil liep over de vraag „of Christus zich zelven door eigen kracht hebbe opgewekt." Ook hij toch wijst op het feit, dat Maccovius deze vraag bevestigend beantwoordde, en schijnt dus eveneens van meening te zijn dat Lubbertus dit ontkende.

^)

')

Sepp, Het Godgel. Onderw.,

^)

Heringa,

1.

c, p. 641.

I,

p.

155.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 309

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's