GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 388

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 388

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

376

=

moet: Divinitas Officium Mediatorium, en ten 2^^ moet dan ook volgen dat èn de Vader èn de H. Geest Middelaar

zijn.

Het tweede argument van Maccovius delaarschap van Christus eene „relatio

v^as,

dat het Mid-

quidem

et

extrin-

en daaruit de consequentie volgt: „Ergo non potest esse ratio formaiis adorationis." De Censor is van oordeel dat dit argument niets ter zake doet. De Schepping is een relatie, de verlossing uit Egypte is een relatie, en toch v^ordt de Zoon Gods, ook in die relatie beschouwd, aangebeden. *) Maccovius antwoordt hem, ten P*^, dat hij ganschelijk niet beweert dat de Middelaar Christus niet ma,g worden aangebeden, maar wel dit, dat het Middelaarschap als zooseca"

is

kan zijn. „Non dicimus nos relationem istam non esse argumentum, cur debeat Christus Deus adorari, sed negamus esse rationem formalem, cur adorandus sit cultu religioso: Eo modo danig^ niet de ratio formaiis der aanbidding

iudicamus de Creatione et Eductione populi Aegypto."

En ten

Israëlitici

ex

toont Maccovius aan, dat de Censor zich in dezen schuldig maakt aan begripsverwarring, want dat de relata secundum dici toch iets anders zijn dan de relata se-

cundum

2*^^

Het Middelaarschap nu

esse.

schepping en onderhouding

Het

het laatste;

is

het eerste.

zijn

de

^)

argument van Maccovius voor zijne Thesis was dat de potestas Mediatoria van Christus eene potestas con3^

en Christus dus als zoodanig geen obiectum formale voor religieuse culte kon zijn. „Potestas Mediatoria est concessa Christo a Deo. Ergo non potest esse ratio forcessa

was,

maiis, cur Christo cultu divino adoretur."

')

Quia

Maccovius citeert Creatio

refertur,

(Loc. ^)

als

de woorden van den Censor

rerum omnium,

non tarnen Comm., p.

„Confundit

ficium est relatio

populi

liberatio

et

:

„Nihil hoc ad

ex Aegypto

rem

facere

hoc modo ad relata

ipsa relatio, sed Filius Dei in ipsa relatione consideratus adoratur." 294.)

Censor Relata secundum

secundum esse

;

dici

cum

Relatis

secundum esse; Nam Ofsecundum dici,

at Creatio, Conservatio est Relatio

ut consueverunt Logici ista nuncupare." (L.

C,

p.

294.)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 388

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's