GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 127

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 127

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

115 ze de scholastische

is, d.

w.

z.

de Theologie doet hare intrede

Kerk hare Doctores. Men spreekt Patristiek en de AristotePlatonische van de daarom wel

in scJiola, en zoo kreeg de

lische Scholastiek.

In de eerste periode

is

het

om

de ver-

van het Dogma te doen. In de tweede periode om het kunstmatig bezien van den leerinhoud van dat Dogma, krijging

onder de denkmicroscoop. B.

De

Sdiolasliék in enger zin.

Het gevolg van deze reproductie-periode

is

wel

in

de

geweest dat de prioriteit der H. S. meer in tliesi geponeerd, dan in praxi gehandhaafd bleef. Men zwoer bij het a^v-óc scpx van den een of anderen Pater. IsiDORus HisPALENSis begint reeds in de ö^e eeuw de ;,Senallereerste plaats dit

van Augustinus en Gregorius den Clroote te verzamelen. Lombardus is dus niet de facto, de vader der Sententiae. Toch wordt hij aldus genoemd omdat zijne Sententiae „maximam prae reliquis omnibus obtinuerunt

tentiae"

auctoritatem celebritatemque" ^). Doch nu gaat men ook zoeken naar een „rationale Be-

gründung" (Nitzsch) en naar de syllogistische verdediging van het Dogma. Was het quod ad essentiam „Aneignung und Reproduction des Dogmas" het wordt alsnu quod ad formam de dialectische methode. „Das Dogma ging nun-

mehr aus der Hand der Kirche in die Pflege der Schule Men begint met de Anwendung der rationalen

über."

woraus sich dann aber eine lediglich zuGrundsatze gunsten des Kirchlichen Glaubens unternommene Application derselben ergeben musste" (Nitzsch.) Er heeft eene combinatie plaats van ratio en fides. Theologie en Philosophie huwen zich. De echte Theologische Scholastiek en de Middeleeuwsche Scholastiek verschillen daarom hemelsbreed. Voetius zegt dan ook in zijn Tractaat „de Theologia Scholastica": ,,Nam Scholasticam Theologiam et Scholasticum, hoc est didacticum et elencticum Theologiae Professorem

^)

BUDDEUS,

1.

c.

p. 360,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 127

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's