Johannes Maccovius - pagina 246
234 derzocht te worden wat de mystiek sensu generali
is,
om
daarna meer bepaaldelijk bij de Christelijke Mystiek in hoofdtrekken stil te staan. Mystiek dan komt af van het Grieksche woord y^vsiv
=
En
dicht gaan.
zoowel in betrekking tot de oogen als tot de ooren. Plet is dns de gedachte om de oogen te shiiten bij het onzienlijke, de lippen te sluiten bij het onuitsprekelijke. Het is in één woord een geheimzinnig aangedaan worden, bij aanraking met wat geheimzinnig in zijn wezen is. Dat was dan ook de gedachte van de f^v^rr'Jipix zich sluiten,
dit
der Classieke oudheid, zoo van de eleusinische waar
men
hoopte op een zaligheid, zoo van de orphische, waar men hoopte op een zondeloosheid, als van de dionysiaansche, waar men hoopte op een volkomen heerlijkheid in het hiernamaals. Alleen de ingewijden hadden toegang; er hadden veel mimische en dramatische voorstellingen plaats; veel
symbolen, die als het ware een god vertegenwoordigden, werden vertoond en heel de plechtigheid was er schier op ingericht
om
bij
de geloovigen „eene enthusiastische gemoeds-
Op dat enthusiasme kwam het aan, want „dat de mysteriën dienstbaar gemaakt werden
heweging""
te veroorzaken.
aan het verbreiden van een of ander dogma, dat buiten het volksgeloof stond,
Zoo
nam
is
niet waarschijnlijk."
^)
de Kerk dat woord mysterie over voor de ver-
borgenheden, die wel is waar geopenbaard waren, maar die toch altoos hare geheimzinnigheid behielden. In het bijzonder werd het woord gebezigd voor de sacramenten, waarvan „mystieke" actie uitging. De Kerk had recht beslag te
leggen op de Mystiek.
De Mystiek
is
iets natuurlijks, be-
hoort tot de menschelijke natuur als zoodanig, krachtens de
Schepping naar Gods beeld. De verhouding der drie Personen in het eeuwige Wezen, is ook een verhouding van liefde.
De Zoon
geniet de teederste liefde des Vaders.
De mensch
heeft ook een gevoels- en gemoedsleven. Tn zake de religie
dringt dat naar levensgemeenschap
^)
ScHLiMMEK en De Boek,
voce: Mysteria. ed. 1890.
Woordenboek der
met den levenden God.
Grieksche
en Romeinsche Oudheid, in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's