GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 236

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 236

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

224 se habet Deus ad filium suum, et eos quos hunc filium amplexandum. Hac analogia Spiritus frequenter admodutn et familiariter utitur in scriptura." ^)

invitatos;

sic

invitat ad S.

Al de gelijkenissen der H. Schrift steunen juist op dit parallellisme van zijn en bewustzijn, en dit werkt Maccovius nader in zijn Loei Communes aldus uit: ^,Aliud est enim doctrinam ex natura haurire, aliud iam cognitam doctrinam per exempla aut similia in natura conspicua quodammodo illustrare. Quicquid Christus de regno coelorum docuit, non ex vinea, agro, titrico, reti, etc. desumpsit, sed coelestem doctrinam, e sinu Patris prolatam, per parabolas ab eiusmodi rebus terrenis, ac omnibus notis petitas, nobis ob

Atque sic etiam, cum hodiernis Ecclesiarum ministris minime fas sit, e natura suas doctrinas haurire; attamen e Verbo Dei petitas per naturae similia declarare, nunquam quisquam prohibuit. Aliud igitur est, docendi occasionem arripere, et aliud doctrinae fundamenoculos clarius statuit.

tum

statuere."

Maar

^)

opmerkte, Maccovius w^as nog te die gedachte ten volle tot zijn recht te

zooals ik reeds

veel empiricus

om

doen komen. Hij leerde zeer principieel de schepping naar Gods beeld, en in dat beeld ook materialiter een intellect. Maar de verhouding van den Logos Gods staat bij Maccovius geheel anders tegenover den kosmos dan de logos van den mensch. Met zijn loochening van de ideae innatae, met zijn leer van de tabula rasa kon hij niet anders inzien dan: „Intellectum divinum esse normam rerum; res vero esse normam intellectus humani." ^) Doch tegen heel die leer van de tabula rasa, waarop de Empirie slechts hare indrukken zet, geldt het zoo volkomen juist wat Dr. Woltjer zegt: „Zij, die zoo spreken, vergeten echter dat in de begrippen ring nooit

wat

in de erva-

kan liggen: algemeenheid en noodzakelijkheid, alle ervaring reeds begrippen aanwezig moe-

en dat vóór

')

Maccovius, Metaphijsica,

p.

8.

")

Maccovius, Loei Comm.,

p.

914.

^)

O.

a.

ligt

Metaphysica, p. 54 en verder passim.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 236

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's