GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 279

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 279

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

267

van Infra en Supra geboren deed worden. Het antwoord hangt daarvan af of ge het neemt ratione finis prout est in intentione, of dat ge het

homo

neemt ratione

het eerste geval

In

execidione.

in

labilis,

der Keprobatie.

finis

prout est in

volgens Maccovius, de

is,

het tweede geval de

homo

lapsus obiect

*)

Lubbertus maakt deze onderscheiding niet. Hij neemt in Gods Raad alleen de homo lapsus als obiect. Het Decretum reprobationis, is volgens zijn eigen woorden, niet meer dan een Decretum puniendi. En nu zijn er wel, die dit een harde leer noemen, doch het is niet de vraag wat wij hard vinden, maar wat Gods

Woord

ons openbaart. „OU.

Durum

videri,

Deum

creasse

homines ad aeternam damnationem. Besp. Non quaeri quid durum videatur rationi humanae, sed quid doceat Scriptura. Certe Scriptura hoc clare docet locis a nobis indigitatis. ^) (Cfr Spr. 16

:

Kom.

4 en

9.)

En daarom mag de Reprobatie

verklaard uit de

niet

voorgeziene zonde, evenmin als de Electie uit het voorge-

De Keprobatie vindt nooit haar diepste oorzaak in de zonde zelve. „Non ergo Reprobationis causa est peccatum." *) ziene geloof.

Om

dit echter zuiver te vatten, dient

scheiden positiva.

esse

tusschen

de reprohatio negativa

De reprobatio negativa

electum," het

reprobatio

positiva

die

is

niet

te onder-

en de reprobatio

meer dan het

^,non

„non esse scriptum in libro vitae." De is de „ordinatio ad interitum et ad

media ad hoc ducentia." (Kom.

Van

men wel

vrijmachtig welbehagen de

9;

1

Petr. 2; Jud.)

omnium consensu, Gods causa unica. Maar vap de repro-

reprobatio negativa

is

batio positiva stellen de meesten het peccatum als oorzaak.

Doch Maccovius

leert hier contra

dat ook die reprobatio

Gods vrijmachtig welbehagen. Ten l^te^ wordt het rechtstreeks in de H. Schrift geopenbaard, Matth.

positiva berust op

')

Loei Comm.,

p.

237.

^)

Loei Comm.,

p.

237.

^)

Loei Comm.,

p.

238.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 279

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's