GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 183

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 183

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

171

oorzaak, en de mensch

Maar

voorts

nooit meer dan causa secunda.

is

ook tropen. En nu hebben we keurig toe te zien of

maar

analogieën,

zijn er niet alleen

Gods Woord

in

we met een

altijd

er zijn

nauwmet

analogie dan wel

een trope te doen hebben. „In primis accurate distinguendum fuerit, quid Deo analogice, et quid per tropum tribuatur." B.v. de generatio

geen trope, maar een analogie. Als er staat dat God een rechtvaardig Rechter zal oordeelen, dan is dat analogie. Maar als er staat dat het God smartte, dat God berouw had enz., dan zijn dat geen analogieën, maar onaeterna

is

als

eigenlijke gezegden, tropen.

^)

En dan moet bovenal de volmaaktheid en de volkomenheid Gods voor alle dingen betracht worden. In elke analogie

God het volmaakte,

den mensch het onvolkomene. „Quae Creaturis tribuuntur et Deo, illa ita tribuuntur Deo, bij

is

bij

ut quicquid in his imperfectionis inest, excludat."

Axioma

Deuni nulla cadit imperfectio." is en blijft onvolkomen en gebrekkig. Maar de goddelijke generatie van den Zoon is absoluut, volkomen en volmaakt. ^) is

en

blijft:

„in

de generatie van een aardschen vader

B.v.

Nog een andere quaestie moet hierbij besproken worden. Kan de openbaring der Heilige Schrift door den mensch adaequaat gekend worden? Men weet het, het menschelijk verstand maakt zich concepties. Deze concepties kunnen óf

adaequaat of niet adaequaat

zijn.

En nu

is

het voor den

Maccovins geeft voor het onderscheid tusschen trope en analogie de vier na-

')

volgende regels: 1".

Qnando

scriptara

dicit

commune cnm qui efifectus Deo

videtar hoc 2. efficiat,

Si

tum

si

et

docet,

tribuuntur

hoc idem,

unde

et

efi'ectus

aliqnid Deo Deo tribuendum

proprie

creaturis, proprie

Iribuantur isti

eo

prodeunt,

tribni,

tam

utique,

si

erit.

quod natura tribuatur

effectus

etiam

istos

creaturae,

idem Deo proprie, sed analogice. Quando ratio ipsa evincit, rem ita habere, imo quando scriptura ita testatur, tum non per tropum tribuendum est, sed proprie etsi quidem idem tribuatur Creaattribuetur hoc 3".

;

turae proprie, sed analogice. 4. Si aliqnid

Deo

tribuatur,

esse essentiale et naturale, hoc ^)

Metaphysica, p.

7,

8,

9.

quod alieuum est ab eo quod scriptura testatur, ipsi quidem tribuiter Deo, sed improprie per tropum.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 183

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's