GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 164

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 164

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

152

Gods en de gedachten der menschen. De gedachten der menschen kunnen foutief zijn. Maar de gedachten Gods zijn volkomen en volmaakt, en daarom kan en moet de logische consequentie dier goddelijke gedachten als even volkomen en volmaakt aanvaard worden. Vandaar dan ook dat door consequentie verkregen v^ordt „quae ad salutem sunt necessaria" en handhaaft Maccovius deze Thesis: „Dum Scrip-

turam dicimus perfectam, non intelligimus, ac si ad literam omnia illa quae ad salutem sunt necessaria continerentur, sed quod quaedam per certam consequentiam, ex illis quae clare dicta sunt, deduci debeant." Wel te verstaan dat de eenvoudigen voor de zaligheid alleen aan de consequentia proxima gebonden zijn, want „oculus quae remota sunt vel confuse tantum, vel omnino plane non videt; proxima videt accurate. Necessaria ad salutem proxima consequentia e scriptura deducuntiir, adeoque intelliguntur facillime." ^) Ook in zijn Theologia Polemica heeft hij deze quaestie behandeld. In Quaestio IX wordt gevraagd: „An quaedam scitu necessaria ad salutem deducantur et deduci possint per bonam consequentiam?" Daar wordt dan betoogd dat de leer van de opstanding der dooden, noodzakelijk is ter zaligheid, èn door consequentie verkregen wordt, (Matth. 22:32; 1 Cor. 15:13); noodig ter zaligheid is het kennen van het onderscheid van de justificatio ex fide et operibus, èn door consequentie is het verkregen, (Rom. 5); noodig ter zaligheid is de kennis van Christus' opstanding en tarnen deduciter .

per consequentiam. (Act.

En nu

2;

1

Cor.

.

.

.

15.)

wel die zeggen dat men beter op de „expressa" aan kan, dan op de „per consequentiam deducta" en derhalve concludeeren, dat God de zaligheid alleen aan de „expressa" gebonden heeft, maar Maccovius antwoordt: „Tradidit quidem Deus omnia ad captum hominis ad salu-

tem 5

:

zijn

er

tam en

necessaria, sed

39, et meditari."

')

Dist. Theol., p.

^)

Theol. Polemica, p.

voluit scripturas scrutari, Joh.

')

4, 9,

10, in

de Maccovius Eedivivus,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 164

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's