GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 231

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 231

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

219

Doch wat heeft nu dat probleem met de Theologie te maken? Inderdaad zeer veel. Het Realisme kan tegenover Kerkleer drieërlei standpunt innemen, naar Scholten ons leert. 1. dat van Augustinus, Anselmus en Aquinas, de

door van de leer der Kerk uit te gaan en te trachten deze zooveel mogelijk tot wetenschap te verheffen (credo ut intelligam; per fidem ad intellectum). 2. dat van Abaelard, door de leer der Kerk op eigen wijze en naar eigen inzicht te verklaren.

Men noemt

dit het theologisch rationalisme (per

om de en die de resultaten van het philosophische onderzoek van gelijke waardij achten als

intellectum ad fidem).

Kerk

autoriteit der

3".

dat van hen wier rede

niet geeft,

de uitspraken der Kerk. Dit standpunt zou ik in tegen-

met het tweede, het ijhilosophische rationalisme kunnen noemen. Doch om kort te gaan, zullen enkele stelling

voorbeelden genoeg doen zien hoe geheel anders de Theologie

zich

ontwikkelt naar gelang dat ge het Realisme of

het Nominalisme verdedigt. Augustinus

erkenning

van de

solidariteit

is

Realist in zijn

der erfschuld. Pelagius

is

Nominalist door alleen met de enkele individuen te rekenen, en voor het menschdom, het menschelijke geslacht als

zoodanig geen oog te hebben. Roscelinus en distincties

Occam

zijn

Tritheïsten

omdat

zij

voor de

der drie Personen in de heilige Triniteit geen

hoogere éénheid in het Wezen kunnen ziet het noodzalxelijke der Verlossing

zien.

De

Realist

en Vleeschwording in;

de Nominalist verklaart die heilsfeiten uit een toevallig genadig welbehagen. De Nominalist erkent geen Satisfactie, geen voldoening, alleen een Acceptatie, dat God het lijden

van Christus maar wilde rekenen

waardoor

;

in goedigheid

(s.

v. v.)

voor voldoende

de Realist erkent de Satisfactie van Christus

De Realist primaat van het intellect; de Nominalist huldigt de autonomie van den wil. De Realist leert dat wij met ons redelijk geloof de obiectieve waarheid aanvaarden, de Nominalist leert dat God ons doet gelooven wat Hij wil dat wij met een hlind geloof zullen aanvaarden, geheel daargelaten de quaestie of het waarheid of leugen is. Dit laatste verkrijgt leert het

Hij tverkelijk en volkomen betaald heeft.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 231

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's