Johannes Maccovius - pagina 231
219
Doch wat heeft nu dat probleem met de Theologie te maken? Inderdaad zeer veel. Het Realisme kan tegenover Kerkleer drieërlei standpunt innemen, naar Scholten ons leert. 1. dat van Augustinus, Anselmus en Aquinas, de
door van de leer der Kerk uit te gaan en te trachten deze zooveel mogelijk tot wetenschap te verheffen (credo ut intelligam; per fidem ad intellectum). 2. dat van Abaelard, door de leer der Kerk op eigen wijze en naar eigen inzicht te verklaren.
Men noemt
dit het theologisch rationalisme (per
om de en die de resultaten van het philosophische onderzoek van gelijke waardij achten als
intellectum ad fidem).
Kerk
autoriteit der
3".
dat van hen wier rede
niet geeft,
de uitspraken der Kerk. Dit standpunt zou ik in tegen-
met het tweede, het ijhilosophische rationalisme kunnen noemen. Doch om kort te gaan, zullen enkele stelling
voorbeelden genoeg doen zien hoe geheel anders de Theologie
zich
ontwikkelt naar gelang dat ge het Realisme of
het Nominalisme verdedigt. Augustinus
erkenning
van de
solidariteit
is
Realist in zijn
der erfschuld. Pelagius
is
Nominalist door alleen met de enkele individuen te rekenen, en voor het menschdom, het menschelijke geslacht als
zoodanig geen oog te hebben. Roscelinus en distincties
Occam
zijn
Tritheïsten
omdat
zij
voor de
der drie Personen in de heilige Triniteit geen
hoogere éénheid in het Wezen kunnen ziet het noodzalxelijke der Verlossing
zien.
De
Realist
en Vleeschwording in;
de Nominalist verklaart die heilsfeiten uit een toevallig genadig welbehagen. De Nominalist erkent geen Satisfactie, geen voldoening, alleen een Acceptatie, dat God het lijden
van Christus maar wilde rekenen
waardoor
;
in goedigheid
(s.
v. v.)
voor voldoende
de Realist erkent de Satisfactie van Christus
De Realist primaat van het intellect; de Nominalist huldigt de autonomie van den wil. De Realist leert dat wij met ons redelijk geloof de obiectieve waarheid aanvaarden, de Nominalist leert dat God ons doet gelooven wat Hij wil dat wij met een hlind geloof zullen aanvaarden, geheel daargelaten de quaestie of het waarheid of leugen is. Dit laatste verkrijgt leert het
Hij tverkelijk en volkomen betaald heeft.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's