GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 178

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 178

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

166

Daarom

spreekt Maccovius van een „intellectus deprava-

in den onherboren mensch. Het kan de geestelijke dingen niet vatten (1 Cor. 2 14). De zondige mensch is met

tus"

:

zijn verstand van God vervreemd. Wat de gevallen mensch noodig heeft, zijn oogen om weer te kunnen zien. ^) De zonde is eerst in het intellect, en komt dan in den wil, „datur peccatum in intellectu, priusquam sit in voluntate." De zonde van het intellect is buiten allen twijfel zonde

peccatum est"). Jezus bestraft dan ook die „mentis caecitas", Luk. 24. De H. Schrift spreekt van een ^^verduisterd verstand/' Ef. 4 17, 18. Dat de zonde met het intellect begint, bewijst de Paradijsgeschiedenis. Satan redeneert met een mensch, tracht den mensch tot zonde te overreden, „omnis autem suasio intellectum petit." Maar obiect van het intellect is toch de veritas, zoo wordt Maccovius tegengeworpen. Maccovius antwoordt: („error intellectus certe

:

„Esse vel practicum vel theoreticum

(scl.

intellectum). Prac-

etiam peccat circa bonum vel malum, et non tantum circa veritatem et falsitatem, ita ut oUective ticus intellectus

peccet faciendo, quod iective peccet faciendo,

bonum non est. Theoreticus quod bonum non est."

Hierbij

komt de ignorantia

Er

1.

De

is n.

Ie is

En

ter sprake.

tweeërlei ignorantia:

„cum

nescit sibi

aliquis norit

malam

esse."

vero sub-

rem

a.

in thesi;

esse

6.

in hypothesi.

malam; de

2^ is

„cum

^)

niet alleen heeft het

peccatum originale het

aangetast, zoodat er sprake

is

in

intellect

de H. Schrift van een

„mens depravatus" en van een „intellectus obscuratus", het peccatum actuale maakt zich van het intel-

maar ook

lect meester.

„Peccatum actuale mentis est xrx^ioc sive irrectitudo, cogitationum humanarum, ut sunt dubitatio de Deo, falsae opiniones pugnantes cum verbo Dei, et denique omnis prava et mala imaginatio." ^)

')

Loei Comm., p. 465.

')

Looi Comm., p.

")

Loei Comm., p. 472.

4 69.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 178

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's