Johannes Maccovius - pagina 339
327
om de duidelijkheid als om de krasheid, alleen weergeef: Twissus dat van „Jussit Deus Abrahamum filium suum unigenitum in victimam offerre. Perpendas hic velim, et iudicium feras: An non ex hoc tenetur Abrahamus credere, voluisse^ ut ipsi filium suum in victimam offerret, quod tamen ex eventu manifestum est, Deura noluisse, imo ab aeterno, ne occiik echter, zoo
deretur, decrevisse."
*)
Thans krijgt het debat een zeer philosophisch karakter. Amesius brengt niet minder dan elf argumenten te berde voor zijn stelling „quod quisque tenetur credere, illud verum est." En wel V. De deugd of de intellectueele volmaaktheid kan niet iets onwaars bevatten. Indien ons verstand iets dat niet waar is accepteert, dan komt dat door de onvolmaaktheid van ons verstand, niet door de volmaaktheid der waarheid. De opinio en de fides humana moeten buiten het getal der deugden en volmaaktheden (intellectueele) gesloten worden, daar zij iets onwaars bevatten kunnen, maar de „fides divina" is eene deugd en eene intellectueele volmaaktheid, en kan nooit iets onwaars bevatten ^). Tot goed verstand van dit argument is noodig te weten wat Amesius met „fides humana" en „fides divina" bedoelt. Fides is al wat men aanneemt op autoriteit van den een of ander. „Fides humana" is hem al wat men aanneemt en gelooft op menschelijk getuigenis. „Fides divina"
wat men aanneemt op
al
tuigenis,
is
hem
van het goddelijk ge-
autoriteit
distinguitur, in Jiumanam et divinam, prout
„fides
humano, vel divino." *) Maccovius toont hierop aan dat in het redebeleid van Amesius een principii petitio schuilt. Amesius toch gaat uit nititur testimonio, vel
et
')
Loei Communes, p. 788.
^)
Medulla
practice
tione,
p.
370. „Nulli virtuti aut perfectioni intellectuali, potest falsam proprie
snbesse
;
si
non a perfectione
numero assensus
virtutum, :
ac
;
et
hac ratione, opinio
perfectionum
intellectus,
falso, et
quia
hoc provenit ab imperfec-
fides
Medulla, p. 369.
humana, excluduntur ex
possunt esse principium
sed fides divina est virtus et perfectio intellectus
potest falsum subesse." ^)
enim intellectus assentiatnr
:
falsi
ergo fidei divinae non
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
![Johannes Maccovius - pagina 339](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/johannes-maccovius/1899/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's