GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 376

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 376

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

364 deze explicatie wordt de term „gratia praeparans" door de Gereformeerde Theologie verworpen. Die gratia praeparans, waar men dan op wijst, is dan wel praeparans ad conversionem. In de bekeering en in de heiligmaking is er zoo groote verscheidenheid. Maar in de wedergeboorte zijn allen gelijk. Met de een is meer ontvankelijk, en de ander minder ontvankelijk. Allen zijn gelijk in de schnld en solidair onder de verdoemenis. Er is in den mensch niets ontvankelijk voor de wedergeboorte. Alles werkt juist veeleer tegen. En toch, de wedergeboorte is geen onafhankelijke scheppingsdaad. Er heeft immers geen nieuwe schepping, maar herschepping plaats. God is in Zijn weder baren van den mensch, gebonden aan den mensch zooals Hij hem vindt. De wederbaring geschiedt aan een reeds bestaand persoon. Het verschil van aanleg en karakter blijft, zoo voor als na de wedergeboorte. „De wedergeboorte als tweede Goddelijke daad sluit zich aan aan de eerste Goddelijke daad in de geboorte." *) En hier juist treedt de gratia praeparans op om door providentieele leiding een iegelijk alzoo op te voeden en groot te brengen, dat hij straks in en na de bekeering zoodanig zal zijn dat hij de voor hem bepaalde plaats bezetten^ de hem aangewezen taak vervullen kan. Gratia praeparans ad conversionem, a. in de particuliere genade, door de prediking van Wet en Evangelie, vergezeld met de innerlijke roeping; h. in de gemeene gratie, door herkomst en geboorte in genadeverbond. ^) Die herkomst maakt óf de bekeering zooveel moeilijker, zoo die is uit een goddeloos geslacht, óf zooveel gemakkelijker, zoo die is uit een godvruchtig geslacht. En zoo mogen de opvoeding in, en de omgeving van een vroom geslacht, zeer zeker als gratia praeparans ad conversionem beschouwd worden. ^) En nu zijn er wel tal van genade weldaden die aan nog niet wedergeborenen ten deei vallen, edoch, deze zijn nooit prae-

')

Heraut, 5 December, 1897. N". 1041.

=)

Heraut, 12 December, 1897. N. 1042.

^)

Heraut, 2 Januari, 1898. N". 1045.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 376

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's