Johannes Maccovius - pagina 250
(cfr.
Waar
de Flagellanten).
neeren,
Waar
ki-ijgt
men
de verbeelding gaat praedomi-
de visioenen
Franciscus van Assisi).
(cfr.
het gevoel gaat praedomineeren het Pantheïsme met
de onzedelijkheden.
voor de
rvcio-ic
We
zagen reeds dat Dionysius de
^sccpU
in de plaats stelde. Dit leidde er toe dat de
via cognitionis der latere Mystiek wordt: oratio, meditatio,
contemplatio. Het te doen,
is
maar om
niet
visio
om
meer
de ware kennisse Gods
ac fruitio Bei.
De Gereformeerden
willen allen eene cognitio atque fiducia hebben. Bernard van
Clairveaux roept het als aller mystieken tolk uit: „Deus
tantum cognoscitur quantum diligitur." Einddoel is zie daar het Pantheïsme van de Neo-Platonische hccc-ig (Tvv 9-fw,
de deificatio zooals
Hugo
De zonde van Pelagius was dat
v. S*.
hij
het,
en
school,
Victor het noemt.
onze menschelijke
wezens coördineerde met het absolute Goddelijke Wezen. De Gereformeerde subordineert het menschelijke wezen aan het Goddelijke Wezen omdat Gods Wezen een absoluut Wezen is, en hij dies de „diepe en steile afhankelijkheid" van al wat menschelijk wezen is erkent. Het Mysticisme is de pantheïstische verbastering der Christelijke Mystiek. De Transcendentie Gods wordt uit het oog verloren, er wordt eenzijdig voortgebouwd op de Immanentie Gods. Het in God „verzinken", „verdwijnen", „opgaan" zijn termen en uitdrukkingen die uit de school van Eccart komen maar thuis hooren bij den Buddhist die in zijn Nir-
wana verzinken De zonde van
wil.
het Mysticisme
is
daarin gelegen, dat het
God te leeren kennen en Zijn naam geven, maar dat het egoïstisch in zijn religie is
niet als einddoel stelt
de glorie te
en God genieten wil in
zijn gevoel.
Juist dat overgeven aan
genot en gevoel leidde tot de onzedelijkheden der Doopersche Naaktlooperij, en der Broeders en Zusters van den vrijen geest.
Zoo hangt dat Mysticisme krachtens zijn empirisch been einddoel met het Nominalisme samen. De Ethica wordt niet gekend, geen vita activa maar contemplativa is het waar naar gestreefd wordt. Het primaat van het intellect wordt geloochend; de autonomie van den
ginsel, streven
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's