Johannes Maccovius - pagina 386
374
Wij moeten Christus liefhebben. Volkomen waar, maar,
c.
zoo vraagt Maccovius, staat in den aangevoerden tekst, 1 Cor. 16 22, er dan ook de nadere bepaling „quatenus :
Amesins maakt hier dezelfde fout aangevoerde. „Committitur ergo et hoc
est Mediator" bij?
als
in het sub
ar-
1).
gumento Ignoratio Elenchi." *) d. Wij hebben in alles naar Hem te hooren, Hem aan te roepen en onzen hoogsten dank te brengen. Doch hier antwoordt Maccovius weer, dat dit absoluut genomen (absolute saltem, de quo hic sermo) niet van Christus als Middelaar, maar van Christus als God geldt, om dezelfde reden dat wij in Christus gelooven niet als Middelaar, maar als Grod. Als Amesius echter zegt, dat alle Christenen het met hem eens zijn, wijst Maccovius op Zanchius^ die in bewoordingen een gansch ander gevoelen
duidelijke
zeer
uitspreekt.
Op de
^)
clausule dezer Thesis, dat Christus qua Mediator
is met meer dan civiele, met religieuse culte, antwoordt Maccovius met niets anders dan een citaat uit de Censura der Leidsche Professoren, welk citaat ik hier aan den voet der pagina in een noot weergeef. ^)
te eeren
Si
')
Loc. Comm., p. 291.
^)
Maccovius haalt een allegaat van Zanchius aan
Christus est Mediator, non potest igitur invocari.
ut Deus,
2
et
Thess.
Eloiiim
Stephanus invocavit Act.
sic
2.
cap.
Aan
12.)
7.
59
et
dit
citaat
„
Negamus,
dici nisi de
5.
1
fidei,
spei,
Thess. 8. vs. 11.
Deo." (Lib. 3. de tribus
voegt Maccovius deze woorden toe
Invocatione sentiat Zanchius, par ergo ratio erit
sequelam hanc,
inquit,
invocatur ut Mediator, sed
Apostoli Luc. 17.
Verba haec non possunt vere
17.
vs.
:
Non enim
:
„En, quid de
gratiarum actionis, etc."
„lam vero quandoquidem natura divina cum humana natura in una persona coniuncta est, hinc fit ut una adoratione mere divina, una invocatione, una fiducia^ et spe non duabus distinctis, nee una ex duabus mixta a nobis colatur, in qua adoratione, invocatione, et tiduciae locatione, obiectum formale et proprium ')
Mediatoris
seu terminus Scholae loquuntur, est divina tantum natura, quae huius cultus tantum
Humana vero natura in eadem persona, ut est officium Mediatoris humanam naturam quoque spectat, sunt obiectum considerationis in
per se est capax. quatenus
eadem quia
ad
adoratione,
ei in officie
tamen ut simul seu terminum
quoniam Christum adoramus, quia
Filius Dei, ac verus
Deus
est,
Mediatoris plane proprietates divinae et operationes conveniunt, ita
in eo
consideremus non tanquam obiectum formale aut propriam causam
adorationis,
sed
tanquam adiunctum personae adorandae,
et
quidem
adiunctum inseparabile, atque ê^VTÓO'TXTOV. Humanam eius naturam et operationes, quas tamen Mediator per humanam quoque naturam ad salutem nostram exercuit." (S. S. Theol. Professorum Leidensium Censura in Confessionem Remonstrant, pag. 225.)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
![Johannes Maccovius - pagina 386](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/johannes-maccovius/1899/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's