GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 249

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 249

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

237

aarde, eerst in de Duitsche Mystiek der \i^^ eeuw, toen in

de Latijnsche Mystiek der lö^e eeuw. Voor den kenner der Historie is het Scepticisme van Abaelard en liet Mysticisme van Bernard van Clairveaux volko-

men

verklaarbaar, als reactie tegen het Rationalisme en In-

tellectualisme eenerzijds, en het bandelooze leven anderzijds.

De

Mystiek heeft haar recht. Ze wil niet alleen een kennisse Gods in het hoofd, maar ook een leven met God in het hart hebben. De Aóyoc is het leven der wereld. (Joh. 1 4.) God te kennen is het eeuwige leven. (Joh. 17 3.) Het is der Mystiek om levensgemeenschap met God te doen. En die Mystiek wordt alleen in het Christendom gevonden. Het hart van elk menschenkind zoekt er naar Christelijke

:

:

maar

(getuige de mystiek in de Heiden wereld),

alleen het

Evangelie brengt ons de realiteit er van. „Buiten allen

twijfel,

de verborgenheid der godzaligheid

God geopenbaard

groot:

in

het vleesch."

Als Christenen roeuien wij in den

Daarom

is

Immanuel

Tim. 3

(1

verborgen, mystieke

omgang van

Ps. 25.

16.)

— God met ons.

er noodig inplanting in het Mystieke

de inhabitatio des H. Geestes. (Rom. 8:

:

is

16.)

De H.

Lichaam,

Dan

is

Schrift

allerwege onderscheid tusschen de uitwendige

er de

maakt

en en de innerlijke, de mystieke sv^sfoeix en ^skti^iziixovIx. Alle religie aan die Mystiek gespeend, versteent en verdort, blijft geen religie meer, w^ordt Orthodoxisme en verSrpi^o-KsU

Kxrpslx,

loopt in Rationalisme en Intellectualisme.

Doch ook op dit gebied liggen voetangels en klemmen. De goede openbaring er van noemt men daarom de Mystiek, de verbastering er van noemt men het Mysticisme, dit is het Zerbild van de heilige Mystiek.

Het leven van liefde en gevoel heeft zich altoos onder het primaat van het intellect (verlicht door den (pcorKTf^óc des H. Geestes) gebonden aan het Woord (ki-achtens het Filioque) te stellen. Edoch het is mogelijk dat (en de kerkhistorie leert het als feit) de zielskrachten zulks niet altoos willen

gaan praedomineeren. Dan krijgen we het Mysticisme, de valsche Mystiek, een Zerbild der ware Mystiek. Waar de wil gaat praedomineeren komt het fanatisme doen,

maar

zelf

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 249

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's