Johannes Maccovius - pagina 233
221
wordt dat ze naar aanleiding en onder medewerhing van gewaarwordingen en voorstellingen gevormd worden." ') Die begrippen zijn er, bestaan er, en zijn niet „maar tamelijk willekeurige, subiectieve formaties van onzen geest." ^) De algemeene begrippen zijn er, men gaat er van uit; zoo niet, dan mist men het recht van abnormaliteiten en anomalieën te spreken. „De idee die in de soort is gegeven, bepaalt geheel de vorming van het enkele wezen daardoor alleen bestaat het recht om van abnormaliteiten, misvormingen en dergelijke te spreken." ^) Deze eigenaardige bewijsgrond bezigt ook de Amerikaan sche Philosoof Ralp Waldo Emerson, in een zeer belangrijk hoofdstuk „Nominalist and Realist." Hij wijst op het probleem van particulier en catholiek, individueel en universeel. Wijst op allerlei algemeene ;
begrippen als menschdom etc, die reëel bestaan, constateert: „in the famous dispute with the Nominalists, the Realists had a good deal of reason. General ideas are essences."
om
haar
Maar zelf,
die ideas als essences bestaan niet absoluut
neen, er heeft plaats een „incarnation" in een
En
de beschouwing nu van de „incBjYnation" in de „distribution", de openbaring van het algemeene in het bijzondere, hebben we van de „ideas" als „distribution".
bij
„essences" uit te gaan, anders verbeuren
we
abnormaliteiten en anomalieën te spreken: „We obey the same intellectual integrity,
het recht van
when we study
law of the world. Anomalous facts, as the never quite obsolete rumours of magie and demonology, and the new allegations of phrenologists and neurologists, are of ideal use. They are good indications. Homoeopathy is insignificant as an art of healing, but of great value as in exceptions the
criticism on
the hygeia or medical practice of the time. So with Mesmerism, Swedenborgisra, Fourierism, and the MiUennial Church; they are poor pretensions enough, but
good criticism on the science, philosophy and preaching of
')
Dr. J. WoLTJEE,
1.
c, p. 38, 39.
^)
Dr. J. WoLTJEK,
1.
c, p. 40.
')
Dr. J. WoLTJEE,
1.
c, p. 49.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's