GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 291

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 291

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

279

non sit veile, nee etiam nolle sed medius quidam actus/' en antwoordt daarop: „Verum falsissiraum hoc. Nam voluntatis actus duo sunt, unus quo fertur in aliquid, sive quo acceptat aliquid, alter quo reiicit et repudiat aliquid. Quo acceptat, vel est spontaneus simpliciter et mere sponperraissio

vel qui aliquid coactionis admixtuin habet. Sic Mercator periclitans in mari, vult sponte eiectionem mercium ut vita servetur, sed non mere sponte: tertium non

taneus,

datur."

')

dan de zonde door God gewild in Zijne voluntas permissiva. Doch als Maccovius zich over deze permissio nader uitlaat dan wijst hij op tweeërlei toelating, op een „duplex permissio." Er is namelijk eene permissio physica en eene permissio ethica. Deze dienen terdege onderscheiden te worden. De permissio physica is een ró non impedire. Daarvan wordt in de H. Schrift gesproken o. a. in Act. 14: 16, Zoo

is

Chron. 32:31, Rom. 1 en Matth. 19:8.') Dit ziet dus daar op dat God physisch de zonden niet tegenstaat, maar haar geworden laat. Ze bestaat óf in eene ;,subtractio gratiae Dei", óf in eene „promotio ad agendum." ^) Dit laatste werkt Maccovius elders nader uit: „facit autem hoc. 1. Auferendo gratiam. 2. Occoecando, seu immittendo efficaciam 11

erroris. 3.

Indurando."

*)

Hier tegenover staat de permissio

moralis of ethica, en daarvan

is

ten opzichte der zonde

Kon. 22 21 23 en dergelijke, want daarvan zegt Maccovius: „uti Deum veluti instrumento in infligenda poena tali, quae peccatum simul erat," terwijl hij in het algemeen van de permissio ad peccata zegt „At haec non est permissio Moralis, sed Physica." ^) Kort saamgevat is dus volgens Maccovius de verhouding van de zonde tot Gods wil, die der permissio, en wel nader bepaald de permissio physica, die bestaat in het tó non nooit sprake, zelfs niet in teksten als

:

')

Praelectiones contra Armin. pro Perkinsio, p. 7.

')

Dist. Theol., p.

=)

T.

*)

Theol. Qnaest., p. 50.

^)

Theol. Polem., p. 98, 99.

a.

p.,

blz.

18.

.30.

1

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 291

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's