GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 401

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 401

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

389

En

waarschuwt Voetius: „Quod si quis syncategoremata illa ad quascnnque causas et rationes extendat qnae cum rebus non reciprocentur, putamus subiecti."

(p.

523).

dies

committere." En dit leidt in het onderhavig onderzoek van de vraag of Christus qtia Mediator is te aanbidden, tot de limitatie of de Christus Mediator wel oUectum formale onzer adoratio en invocatio kan zijn. „per quod devenimus in adorationem Mediatoris, An sola illum

iXKvpo?.o'ylxv

geval,

bij

Deitas seu Deus

ratio fundaraentalis, necessaria, et reci-

sit

proca cur adoratio possit et debet tribui Christo; an vero aliae rationes

sint

seu motivae adorationis nostrae, quae

formales et fundamentales dici possint."

En na

(p. 524).

alzoo zijne praecognitio terminorum geëindigd te

alsdan den stand van het geschil uiteen. Het gaat niet om de vraag of Christus al dan niet te aanbidden is, maar uitsluitend over die ééne vraag: Is de

hebben, zet

hij

aanbiddend ^Christus mediator est adorandus qua mediator". En dan vindt Voetius deze elocutie even dwaas als of men zeide „Christus homo

Middelaar Christus,

zoodanig te

als

:

est

Deus, qua homo; Christus Deus est homo, qua Deus.

Christus Deus mortuus est qua Deus; Christus homo aeternus, et creavit mundum, qua homo. Christus infirmus vicit

seipsum suscitavit, qua infirmus." (p. 526). Dit toch, en niets anders is de „status controversiae." We zagen reeds dat Voetius begon met te zeggen dat de Mediator Christus w^el ter dege te aanbidden is. Thans her-

mortem

et

breedvoerig:

„Concedimus ergo

haalt

hij

homo

et mediator, in carne et

cum

mediatorio est adorandus." Doch middellijk op volgen

trae

sit Christi

totus Christus."

stand

:

1.

carne, in et

hij

laat er

Christus

cum

officio

dan ook on-

„ita ut obiectura considerationis nos-

persona (p.

ista

cum omnibus quae

526).

illi

Dit snijdt aanstonds

insunt, seu alle

misver-

af.

Alzoo, de Middelaar Christus

is

te aanbidden.

Maar, dit

zijnde, valt wel te overwegen, V. de Persoon die te aanbidden is. Het vleesch van Christus (caro Christi) is wel te aanbidden, maar niet per se en niet proyter ipsam, nee sunt divendae maar om de coniunctio met God

nu zoo

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 401

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's