GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 358

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 358

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

346

Alsdan wijst Maccovius in de tweede plaats op Rom. 5, dat de onwedergeborene bedenkt de dingen die des vleesches zijn, en dus geene dispositie ad regen erationem hebben kan. Amesius gaat hier niet op in, zegt alleen: ^^Consequentia similis prioris" (Thesis XIV). Derhalve gaat Maccovius er nog dieper op in, wijst op 1 Cor. 1 :28; stelt het alternatief: Deze zijn óf irregeniti óf interne vocati; en concludeert dat diegene die interne vocatus is niet als irregenitus mag worden beschouwd, en dat hij die niet interne vocatus is, het Evangelie van Christus voor een dwaasheid houdt. (p. 3976) '). 8

:

Alsdan zegt Amesius dat diegenen die bedenken wat des Geestes is, toch ook „dispositiones ad mortem" hebben kunnen, en dat zoo ook diegenen die bedenken wat des vleesches is „dispositiones ad vitam spiritualem" hebben kunnen. Hier is het antwoord van Maccovius niet moeilijk. De wedergeboorte is in dit leven niet volkomen en volmaakt, de macht der zonde blijft tot aan den dood toe. Maar bij den onwedergeborene is het enkel de macht der zonde die heerscht, en kan er van geestelijk leven ganschelijk geen sprake zijn. (pag. 398a) *). Voorts zegt Amesius dat de menschen soms eene dispositie kunnen hebben tot het bedenken van een of ander, zonder het echter daarom ook nog te doen. (Possunt homines disponi ad illud sapiendum quod nondum sapiunt). Doch Maccovius antwoordt hierop met de vraag: Waarom worden dan de onwedergeborenen in de H. Schrift „onwijs" en „dwalende" genoemd (Tit. 3 3), of ook „vervreemd en vijanden door het verstand", (Col. 1 21 en Ef. 4:18) en waarom is Christus :

:

')

Bij

de bespreking van

interne vocati, aut non?

non

est

irregenitns,

carnis sunt, aut ")

ita

Comparatio

ut

si

liquet

quomodo ista

1

Cor.

1:23 zegt Maccovins:

snnt, ergo amplius

ex

dicto

At

in talibus potest esse

nam

interne vocatus,

quomodo non

sapient, quod non futura scandalum, et stultitia." quia regeniti, ut non sunt perfecte regeniti,

ipsis doctrina Euangelii

plane nnlla

irregeniti

„Isti irregeniti, ant sant

irregeniti,

Si non,

citato.

;

ratio est,

carnem secum gestant: unde, ut peccata,

ebulliunt.

non sant

sunt pura

puta

ita et

caro,

dispositiones ad

mortem in ipsis quomodo ergo

sive totaliter carnales:

dispositie ad vitam spiritualem?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 358

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's