GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 135

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 135

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

123

om

met de lansen van

zich ijlings

Aristoteles' categoriën

en met het pantser zijner distinctiën te wapenen, en in die machtige wapenrusting uit te trekken, om tropaeën te winnen voor hun Christelijk geloof." Maar dit is het jammerlijke,

dat

waanden

;,ze

alleen

met het wapentuig van

den begraven held te doen te hebben." Men had verzuimd „om een Christelijke Philosophie te scheppen, die aan de Christenheid, Gode tot eere, schonk wat Oud-Hellas in Plato en Aristoteles, dank zij Socrates' initiatief, had bezeten." Aan de Doctores Scholastici, aan Aquinas met name, komt groote hulde toe voor hun geniale denkoperatiën, en voor

hun ernstigen wil om voor Bagdad en Cordova niet onder te doen. Maar toch kan niet ontkend worden: „Theologie en Philosophie (nu in materieelen zin genomen) vloeien daartoe bij Thomas nog te veel ineen. Met de gedachtenwereld der onherboren menschheid

wordt door hem is,

zelfstandig geheel

te weinig rekening gehouden."

In één woord, het goede lastiek

als

*)

van de Middeleeuwsche Scho-

dat ze de cognitio Dei revelata met de ratio in

verband poogt te zetten. Maar ze doet dat met de ratio naturalis, in plaats van met de ratio illuminata. En juist als de Theoloog de verduisterde rede in dienst der Theologie stelt, wordt dit als resultaat verkregen, dat de zonde de ratio prikkelt om magistralis te worden in plaats van ministralis te blijven. En door die zonde heeft de Scholastiek der Middeleeuwen de Theologie als cognitio Dei revelata juist doen verloopen in een dorre, droge denkgymnastiek. Het werd ten slotte niet meer de vraag: hoe kan ik de waarheid, die op zichzelf vaststaat, begrijpen? maar: hoe kan de ratio zich als bewijsgrond onderschuiven ? C.

Be

Scholastiek en de Reformatie.

Juist dit smadelijk verval van de Scholastiek der Middeleeuwen, deed aan de Reformatoren het gevaar van zulk een Scholastiek inzien, en er dan ook mee breken. De Her-

')

Dr. KuyPEB,

1.

c,

II,

600—607.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 135

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's