GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 300

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 300

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

288

dat God geen

auteur der zonde is. Bij het bonum wordt altoos onderscheiden tusschen bonum naturale, morale en spirituale. ^ En zoo nu moet ook bij het malum terdege tusschen malum naturale en malum morale onderligt

En de

van deze distinctie op de damnatio doet Maccovius dan zeggen „Damnatio, vel spectatur absolute, vel ut poena est; Damnatio absolute sumpta malum quid est, at ut poena bonum quid est moraliter: Hinc illa regula in scholis Ethicorum nata: Malum poenae malum Physice, secl honum Ethicey ^) Op een andere plaats werkt Maccovius deze zelfde gedachte eenigszins anders uit. Hij spreekt dan van tweeërlei doel. En dit doet hem op de bewering „Condemnatio autem quae finis dicitur reprobationis non est bona, sed mala," dan aldus antwoorden „Distinguendo inter finem ultimum et intermedium. Esto condemnatio sit finis reprobationis, erit finis intermedius non ultimus. ültimus enim est patefactio iustitiae Dei in iusta condemnatione, haec autem est scheiden worden.

applicatie

:

:

:

optimum quid." ^) Maar het allerduidelijkst

zet

waard Maccovius

zijn

Maccovius deze quaestie uiteen in zijne toelichting van de Thesis: „Obiectum Voluntatis permissivae Dei est peccatum." Het is zeer de moeite dan:

hier in

„Nam bonum quod

vult,

betoog te volgen. Hij zegt vult voluntate effectiva non

permissiva: At porro quaeritur, permittere, anne ut

malum

simpliciter,

respectu alio aliquo. Resp. Certe aliquo, vult ergo prius

quomodo Deus

malum

si

vult

evenire,

an vero

malum malum sub

vult

malum sub

respectu

antequam respectus

ei accedat: nam respectus relatum aliquid est, quod sequitur absolutum aliquod et non antecedit aut concomitatur. OU. Atqui Deus non vult malum quatenus malum est. Besp. Ista particula quatenus dupliciter accipi potest, vel ut hoc modo accipiatur; Deus non vult permittere peccatum ut est peccatum, et hic sensus falsus est; Nam Deus omnia quae

')

Loei Comm., p. 725.

^)

Loei Comm., p. 379.

*)

Loei Comm., p. 221.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 300

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's