Johannes Maccovius - pagina 243
281
geen systeem gegeven. Hij was tegen elk systeem. Een systeem was wetenschappelijk en de Usuarius wilde het
eigenlijk
aus
dem
hebben.
Hij trachtte juist „die
Wissenschaft Kreise der Zunftgelehrten heransziiführen und zu
alles practisch
De
wetenschap moest gehumaniseerd, gepopulariseerd worden. De Socratische methode moest weer toegepast worden. Het is hem om de „Darstellungsweise" te doen ^). Het gevaar lag bij zoo oppervlakkige richting voor de hand. De Khetoriek werd de hoofdzaak. Tal van citaten van classieke redenaars en dichters moesten dienst doen om te boeien, om de aandacht te trekken, om het smakelijk te maken. Maar dat liep daarop uit dat Ramus dra de Christelijke waarheid door heidensche vnlgarisiren".
^)
Theologie, ja
citaten wilde bewijzen. Hij
spitste
alle
er zich
met
voorliefde
op overeenkomst te vinden tusschen uitspraken in den Bijbel en spreuken der oude Classieken. Die overeenkomst meende de Humanist tusschen Christus en Plato gevonden te hebben, zoodat hij eindelijk uitriep: „Plato is de tuchtmeester tot Christus en het Christendom is de waarheid der Platonische Philosophie
En dan
^).
eindigt Lobstein zijne duidelijke, en
kennis van zaken geschreven studie over
Ramus
met groote aldus:
^,ein
Denkmal der Versöhnung des Humanismus mit der Reformation und der Verwendung der classischen Bildung im Dienste der evangelischen Wahrheit." *) interessantes
TiDEMAN
heeft
het
verband
het Remonstran-
tusschen
Ramisme onderzocht en aangewezen ^). Bij nadere kennismaking met het Ramisme ligt dat verband tisme en
het
voor de hand, en zijn de citaten van Episcopius, hierboven aangehaald volkomen duidelijk. Het Humanisme door Petrarca en Dante ingeleid, door Reuchlin, Agricola en Erasmus voorgestaan, vond in Ramus
')
Lobstein,
1.
')
Lobstein,
1.
*)
Lobstein,
1.
c, p. 76.
*)
Lobstein,
1.
c, p. 86.
c, p. 83.
c„ p. 85.
Joannes Tideman, „Remonstrantisme en Ramisme", gen op 't gebied der Hist. Theol." van MoU en de Hoop ^)
in
de
„Stadiën en Bijdra-
Schefifer, III, p.
389
— 430.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's