GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 243

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 243

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

281

geen systeem gegeven. Hij was tegen elk systeem. Een systeem was wetenschappelijk en de Usuarius wilde het

eigenlijk

aus

dem

hebben.

Hij trachtte juist „die

Wissenschaft Kreise der Zunftgelehrten heransziiführen und zu

alles practisch

De

wetenschap moest gehumaniseerd, gepopulariseerd worden. De Socratische methode moest weer toegepast worden. Het is hem om de „Darstellungsweise" te doen ^). Het gevaar lag bij zoo oppervlakkige richting voor de hand. De Khetoriek werd de hoofdzaak. Tal van citaten van classieke redenaars en dichters moesten dienst doen om te boeien, om de aandacht te trekken, om het smakelijk te maken. Maar dat liep daarop uit dat Ramus dra de Christelijke waarheid door heidensche vnlgarisiren".

^)

Theologie, ja

citaten wilde bewijzen. Hij

spitste

alle

er zich

met

voorliefde

op overeenkomst te vinden tusschen uitspraken in den Bijbel en spreuken der oude Classieken. Die overeenkomst meende de Humanist tusschen Christus en Plato gevonden te hebben, zoodat hij eindelijk uitriep: „Plato is de tuchtmeester tot Christus en het Christendom is de waarheid der Platonische Philosophie

En dan

^).

eindigt Lobstein zijne duidelijke, en

kennis van zaken geschreven studie over

Ramus

met groote aldus:

^,ein

Denkmal der Versöhnung des Humanismus mit der Reformation und der Verwendung der classischen Bildung im Dienste der evangelischen Wahrheit." *) interessantes

TiDEMAN

heeft

het

verband

het Remonstran-

tusschen

Ramisme onderzocht en aangewezen ^). Bij nadere kennismaking met het Ramisme ligt dat verband tisme en

het

voor de hand, en zijn de citaten van Episcopius, hierboven aangehaald volkomen duidelijk. Het Humanisme door Petrarca en Dante ingeleid, door Reuchlin, Agricola en Erasmus voorgestaan, vond in Ramus

')

Lobstein,

1.

')

Lobstein,

1.

*)

Lobstein,

1.

c, p. 76.

*)

Lobstein,

1.

c, p. 86.

c, p. 83.

c„ p. 85.

Joannes Tideman, „Remonstrantisme en Ramisme", gen op 't gebied der Hist. Theol." van MoU en de Hoop ^)

in

de

„Stadiën en Bijdra-

Schefifer, III, p.

389

— 430.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 243

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's