GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 245

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 245

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

233

mag

In het voorbijgaan

Theologie van

Saumur

en Sedan (Molinaeus,

hier er wel op gewezen dat de

(Amyraud,

Placëus, Lud. Capellus)

Jac. Capellus e. a.)

^)

^)

het midden hield

tusschen Aristoteles en Ramus, en meer eclectisch werkte.

Deze hangt nauw met de pacifica of comparativa saam. Ze is die der latere Supranaturalisten als Breithaupt c. s. om alles alleen van zijn practischen kant te bezien. Van de Scholastiek der Lutherschen spraken we reeds. Met een enkel woord moet nog de Roomsche Scholastiek worden herdacht. De beweging van het Janssenisme om meer tot Augustinus en de Biblicitat terug te keeren is bekend. De Roomsche Kerk heeft dat, dank zij het Jezuïtisme, niet gewild ten spijt van Maldonatus, Possevinus e a. De bulle Unigenitus (1713), heeft dat gekeerd. Men bleef vasthouden aan Lombardus en Aquinas, en Aristoteles' Philosophie bleef in eere. Maar ook binnen de Roomsche Kerk is een Gassendi opgestaan om de Aristotelische Philosophie

En

De

6.

metJiodus practica.

te verdrijven. bij

Ramus

zocht het

Plato, Lipsius zocht het

bij

de Stoa, Gassendi wilde Epicurus repristineeren. Doch

Gassendi heeft Aristoteles niet uit

Rome kunnen

nen. Suarez, Bellarminus Becanus, Vasques,

en van grooter invloed dan orakel,

zooals

Leo XIII

bij

§

hij

hij.

w^as

en bleef het

het heden ten dage onder invloed van

de Roomschen nog

3.

Thomas

verban-

waren machtiger

is,

zelfs in

toenemende mate.

De contradictore richting der Mystiek.

Bespraken we in § 2 de meer contraire richtingen, die de door Maccovius aangegeven methode verwierpen, aan de bepaald contradictore richting der Mystiek, die zich vierkant tegenover de door Maccovius aanbevolen methode stelde, mag wel eene afzonderlijke § gewijd worden. Tot goed verstand der mystiek dient echter vooraf on-

')

Syntagma Thes. TheoL

in Acad. Salmuriensi.

")

Thesaurus Disp. TheoL

in

Alma Sedanesi Academia.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 245

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's