Johannes Maccovius - pagina 371
359
Het derde argument van Amesius is dat de eigenaardige gaven die den wil worden ingestort, met het intellect niets hebben te maken; b. v. de liefde, en dies kan deze gave niet in den wil worden aangebracht door tusschenkomst van het intellect *). Maccovius antwoordt dat de intellectus practicns wel ter dege oorzaak der liefde scimus,
is,
volgens de axiomata: ^,quantum
tantum diligimus" en „quantum quisque
intelligit,
tantum amat." (p. 409). Het vierde en laatste argument van Amesius, (dat
weg
zijnde infra dignitatem, liever
halve niet weglaten mag), veel
meer hun plaats
is,
ik, als
echter volledigheids-
liet,
dat de supernaturalia dan wel
in de vingers
dan in den wil moesten
hebben, want dat de vingers meer dan de wil aan het intellect (des
neen) onderworpen
Maccovius verwaardigt antwoord te geven.
zich
zijn
^).
nog op
argument een
dit
Alleen een levend lichaam gehoorzaamt den wil, doch het
De
heeft dat leven niet aan den wil te danken.
zaamt aan den
wil gehoor-
intellectus, als appetitus rationalis. Hieruit
wedergeboren wordt door bemiddeling van de anima rationalis, zoo ook de wil wedergeboren wordt, door bemiddeling van den intellectus practicus. „Quemadmodum corpus mediante anima rationali (neque enim in inanime regeneratie cadit) regeneratur; ita et voluntas mediante intcllectu practico ut enim hoc mediante, appetitus rationalis dicitur, ita etiam mediante hoc volgt
dat,
gelijk
het lichaam
:
regeneratur."
En voorts
410).
(p.
het niet zoo dwaas, als Amesius het vindt
is
„Ex comparatione donornm qaae infanduntur
')
in
natura. Charitas enim (quae virtus est voluntatis) nnllo
voluntatem,
modo
cnm
intellectns
est in intellectn,
neqne
formaliter neque eminenter, ac proinde non potest beneficio intellectus in voluntatem
proprie infundi." ^)
„Quia
si
(p.
omnia
33). ista
concedantur, de posse
;
non magis tarnen necessarium esset dona super-
(ex hypothesi illa de necessaria subiectione voluntatis ad intellectum) ut
naturalia in voluntatem
aeque necessario paret virtus
est
infusiva
quam
in digitos infundantur
:
quia (hypothesi
intellectui, ac digiti voluntati, et
donorum
in
intellectn,
magis etiam
respectu voluntatis
respectu inferioris alicuius facultatis, ipsius imperio subiectae."
;
illa :
quam (p.
data) voluntas
neque in
33, 34).
ulla
maior
voluntate,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
![Johannes Maccovius - pagina 371](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/johannes-maccovius/1899/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's