GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 156

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 156

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

144

De

H. Schrift bevat het obiect der Theologie n.

1.

de ken-

nisse

Gods, alsook van Zijn creatuur in relatie. tot God.

„Ideo

cum agemus

de obiecto Theologiae de Deo agemus

ad Deum." ^) Of anders geformuleerd om de relatie tusschen Schepper en schepsel nader uit te werken, schrijft hij: „Cum autem obiectum Theologiae sit Deus, vel absolute consideratus, vel relatus ad creaturas, ut Creator, Redemptor, Sanctificator, Glorificator, de omnibus nobis deinceps agendum erit." ^) Deze laatste detinitie geeft tevens de orde van verdeeling die moet worden gevolgd, en die Maccovius dan ook zelf in zijn Dogmatiek, de Loei Communes, gevolgd heeft. Nadat eerst een caput ^^De Natura Theologiae" en dan een caput „De Principio Theologiae inferno, quod est Verbum Dei" als Locus de Sacra Scriptura gegeven is, wordt de Locus de Deo behandeld, „De Deo absolute considerato," dan „De Deo relate ad creaturas considerato," waarin een Locus de Creatione, de Angelis, de Homine, de Providentia, de Peccato den Creator behandelen, een Locus de Christo en de Foedere den Redemptor, een Locus de Salute den Sanctificator, en een Locus de Novissimis den Glorificator. Hij principaliter, de creaturis in relatione

volgt dus de symbolische

methode

(der 12 geloofsartikelen),

door Lombardus tot de scholastieke methode verheven, en door Calvijn, als in wezen trinitarisch, gehandhaafd.

§

8.

De tweeërlei methode van de behandeling der Theologie.

Maccovius vindiceert een duplex modus Theologiam proponendi, de één „rudior minusque exquisitus", de ander „exquisitus magis."

^)

Dit

komt op

hetzelfde neer als

wat men vroe-

noemde Theologia acroamatica en Theologia exoterica. De modus minus exquisitus is voor de eenvoudigen en de kinderen „dum illis praecipua saltem capita proponi-

ger

')

Loei Comm., p. 121.

^)

Anti-Socinus, p. 29, in de Maccovius Redivus, ed. Arnoldi 1654.

')

Loei Comm., p.

1.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 156

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's