GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 405

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 405

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

393

Met derlijk

wordt Maccovius. Maar wel wordt afzonnaar zijne werken verwezen en dienaangaande er geciteerd

gevoegd: „ubi obiectiones dissolvit." (p. 537—540). Quod ad b wordt uiteengezet dat de oorsprong van dezen twist is te danken aan de Roomschen, die de natura humana van Christus aanbidden; aan de Ubiquitisten die eene adoratio carnis Christi leeren, en Christus aanbidden bij

qua Mediator, als ^sh^paTrog; aan de Socinianen, die loochenen dat de Godheid van Christus bewezen wordt uit Zijne aanbidding, en leeren dat Christus qua of quatenus Mediator adoratie ontvangt als causa media of secunda van alle dingen „quae saluteni nostram spectant", en als intermedius

met den Vader die alleen te causa prima, primum efficiens et ultimus

religionis finis, in tegenstelling

aanbidden is als en ten slotte aan de Remonstranten die den Socinianen vrij wel op dit punt in het gevlei komen, door te leeren dat Christus niet alleen als de Zone Gods, maar ook qua Mediator te aanbidden is, en wel met eene andere en eene mindere finis

;

adoratie, (p. 540

— 544).

Quod ad c wijst Voetius er op dat er drieërlei beschouwing over de waarde van deze Controvers is. Ten eerste van hen die de beteekenis er van overschatten, ten tweede van hen die haar waarde onderschatten, ten derde van hen die haar waardschatten. Deze Controvers is na de Polemiek met de Socinianen en Remonstranten „alicuius momenti". 1". omdat ook hier de stelregel doorgaat: In Theologia etiam vera dicere, periculosum est. Dat geldt de Deo, de Trinitate, maar ook de Persona Christi. 2". omdat het hier bepaald aankomt op wat beide partijen onder het woordeke qua, en door het begrip ratio formalis

verstaan.

Hier geldt het ten volle:

„Vides frater,

quantum referat scite omnia distinguere." 3**. omdat door deze Controvers onder broeders, te weinig op de Controvers met de Socinianen gelet wordt. „Quia alterutra pars non satis feliciter causam Dei contra Socinianos tuetur, nee satis fortiter eos refutat."

momenti." En daarom mag men ze niet voor eene spitsvondigheid uitmaken, „ideoque pro

Maar toch

ze is „alicuius

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 405

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's