GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 172

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 172

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

160

antwoord: „Ita quidera est perspicna fidelibus, sed non sine mediis." ^ Die ratio is het instrument, noodig en onmisbaar om tot de co^nitio acquisita te geraken, om

luidt het

de analogia

fidei te vatten.

In zijn

vrpccrx

^su^x bestrijdt hij

de Socinianen, die de Ratio als een God vereeren, ^) en zich schuldig maken aan een [xsToc(^x(7ig eig xkko ykvoq. ^) Den Anabaptisten houdt

moeien nemen.

voor dat ze de ratio

hij

als ancilia in dienst

^~)

We

hebben gezien dat Maccovius in zijn „Collegia" een geheele Disputatie aan de bona consequentia wijdt. Die bona consequentia kan niet anders dan door de ratio verkregen worden, doch dat is daarom volstrekt geen rationalisme, want door het geloof aanvaard ik de H. Schrift als principium, en door het geloof ook aanvaard ik de consequentie, door middel der rede uit de H. Schrift verkregen. Geloot en rede strijden daarom dan ook niet. Het komt er echter op aan de juiste relatie tusschen geloof en rede te handhaven. Deze relatie is uitgedrukt in den term „instrumentalis."

Het geloof gaat derhalve nooit tegen de rede

in,

maar vooronderstelt de rede. „Namque fides praesupponit rationem, non destruit." Gods Woord is aan den redelijken mensch gegeven, zoekt contact met de rede, zoodat geldt:

„Deum in verbo suo rationem praesupponere." Ja, om het nog sterker uit te drukken, ook het nihileert de

neque

rede niet,

infidelitas

maar usurpeert

rationem

destruit."

ongeloof

haar, „neque fides,

De

rede staat in

van de beginselen waarvan gij uitgaat en brengt u van die beginselen. „Itaque infideles quid ex hoc sequatur, facile deprehendunt, cum tamen minime credant; quia dispicere quid ex eo sequatur, rationes est, quae in illis non periit hactenus quidem." ^) Juist omdat die ratio alleen instrument is, daarom is zij dienst

tot de consequenties

')

Theol. Qaaest., p.

^)

TrpüTX 7r(Têv$x,

=)

Anti-Socinus, p. 10, 11.

9.

p.

52

— 54.

127

— 130.

*)

TrpójTtx.

^)

Collegium Theologicum Miscell. Qaaest., Anno 1620, 21. Disp.

7r(TêvSix.,

p.

III.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 172

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's