GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 384

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 384

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

372

daarvan

is bij

Christus als Middelaar geen sprake. Hij heeft

een gegevene macht. Het oordeel

Hiermede

is

Hem

gegeven.

ook het appendix van Amesius' Thesis. Want als hij zegt dat aan Christus als Middelaar religieuse calte toekomt, omdat Hij onze Profeet is en v^ij Hem dus hebben te hooren, en omdat Hij onze Koning is en wij Hem dus hebben te gehoorzamen, dan w^ijst Maccovius er weer op dat Hij daartoe van God is verordineerd. Het derde argument van Amesius is, dat de natuur en het doel der verlossing religieuse culte voor den Christus als Middelaar noodzakelijk vereischte maken. Christus heeft ons als Middelaar verlost, opdat we Hem zouden leven. ^) Hier is, zoo toont Maccovius aan, Amesius in een logische fout vervallen, door de conclusie reeds in den minor der praemissen op te nemen. Hierop toont Maccovius dan aan, dat wij Christus niet als Middelaar, maar als Gode hebben te leven. Wij hebben valt

Gode te leven. Rom. 6 10. En al heel zonderling is het dat Amesius zich weliswaar op 1 Cor. 6 20 beroept, maar dien tekst aanhalende, het woord „God" er uit weglaat. „Quid quod ipse citatus locus 1. Cor. 6. 20. hoc ipsum evidenter probat. Unde argumentum hoc fallaciam divisionis committit, cum omisit vocem Deum, quae expresse docet :

:

quis

sit

glorificandus."

*)

Het vierde argument van Amesius is volgens zijn eigen woorden een reeks van argumenten. Wij hebben in Christus qua Middelaar te gelooven. Wij hebben op Hem onze hope te stellen. Wij moeten Hem met de innigste liefde liefhebben, in alles naar

Hem

hooren,

den hoogsten dank brengen. Dit

')

et 1

Thesis

fine

Cor.

nos

sibi,

posthac

:

20. Empti,

ut

non

ipsi sibi

Qui

redemit nos

estis pretio

vivamus vivant,

toti.

sed

pro nobis,

ei

:

Loc. Comm., p. 290.

sibi,

ut ipsi vivamns toti,

glorificate igitur,

Hem

niet zonder

ille

est adorandns.

Sed Christus qua Mediator, redemit

2 Cor. 5. 15. Pro omnibus mortuus qui pro ipsis mortuus

ut redimeret nos ab omni accensum studio bonorum oiterum." '')

aanroepen.

nu kan

VIII der Assertio luidt: „Confirmatur idem evidenter ab ipsa natura et

redemtionis 6.

Hem

alles

est.

Tit.

2.

iniquitate, purificaret sibi ipsi

est,

ut qui vivunt,

14. Dedit semetipsum

populum

peculiarem,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 384

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's