GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 369

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 369

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

357

§

Over het primaat van het Intellect

5.

De tweede

in

de Wedergeboorte.

„quaestio affinis", tassclien Amesius en Mac-

covius in geding, was deze: „An

illi

qui docent, voluntatem

necessario sequi iudicium intellectus, ad declinandam illam

absurditatem, quae inde sequi videtur (dona igitur infusa

non

esse necessaria voluntati)

recte dicunt,

in voluntatem, beneficio mentis illustratae,

dona infundi

tanquam medii

cuiusdam interventu ?" ^) Maccovius had dit beweerd, en Amesius aarzelde niet er van te zeggen: „Hoc admodum inscite dictum esse patet," en wel op deze gronden 1". omdat het verstand niet dan moraliter op den wil werkt, en dus niet iets reëels mededeelen kan, ^) Maccovius vangt hier Amesius met zijn eigen stelling. Amesius toch leerde het geloof door de prediking des AVoords, nog voor de wedergeboorte. De moreele prediking is dus z. i. oorzaak van de reëele wedergeboorte. Ten aanzien echter van Maccovius' standpunt, bestaat het wezen der wedergeboorte in de hebbelgkheid des geloofs, en kan de moreele prediking niet de reëele wedergeboorte veroorzaken. „Reponi hic possit illis^ quod in proxima quaestione statuebant, auditum verbi ante regenerationem esse causam fidei: erit ergo regenerationis causa. At regeneratio nostri consistit in habitibus infusis, ut supr. ostensum est: nam esse eas qualitates reales,

ergo auditus verbi esse

cum

medium proximura

candae?"

Het

is,

(p.

nemo sanus

negaverit,

quomodo

moraliter agit et obiective, potest alicuius qualitatis realis

communi-

409.)

zoo zegt Maccovius, juist fout van Amesius te

redeneeren dat de prediking des Woords wederbaart. Het Woord kan nooit den mensch bewegen iets te doen of te laten, tenzij

')

toris p.

vVoord eerst begrepen worde, edoch, dat

Amesius behandelt deze quaestie in zijn „Disp. Theol. de Praeparatione Peccaad Conversionem" p. 33, 34, en Maccovius in zijn Coll. Theol. (ed. 1641)

408—410. Ex natura

^)

aut

dat

mentis,

vel

intellectus,

obiective: cuius generis actus

tatis realis

communicandae."

(p.

qui nihil agit in voluntatem, nisi moraliter

non potest esse proximum medium

33.)

alicuius quali-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 369

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's