GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 200

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 200

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

188 zelf verwerpt. En in het algemeen raag hier wel aan toegevoegd worden, dat aan Maccovius niet genoeg dank gebracht kan worden dat hij de Theologia Scholastica aan onze Vaderlandsche Academiën 'heeft ingevoerd. Hoe kan men zich tegenwoordig eene Theologische Dogmatiek denken waarin b.v. niet gesproken wórdt over de

antithese van per necessitaten of per accidens en contingens; waar men niet gesteld wordt voor de distinctie van

van essentia en qnalitas; waarin niet geredeneerd wordt van a priori en a posteriori; van formeel en materieel; van organisch en mechanisch; van ideëel en reëel; waarin geen beschouwing gegeven wordt van relaties en momenten? Ja, men zou deze reeks vragen verduizendvoudigen kunnen. Hoe kan men tegenwoordig een wetenschappelijke Theologie, laat staan een Gerepotentieel, habitueel en actueel;

formeerde Theologie denken, zonder de aanwending dezer begrippen! En toch deze begrippen zijn aan de Philosophie ontleend, deze termen zijn aan de Metaphysica te danken.

§

9.

Afwijzing der spitsvondigheden.

we over de Scholastiek van Maccovius spreken, moet ook worden nagegaan hoe Maccovius tegenover de beuzelarijen en spitsvondigheden stond. We hebben gezien welke nietige, onzinnige, ja soms godslasterlijke quaesties sommige Middeleeuwsche Scholastieken behandelen dorsten. En dan zegt Maccovius dat hij er, jnist om de Sanctitas der Theologie, niet van weten wil. „Quia Deus Theologiae autor Als

atque causa prima, quaestiones curiositatis et dubitatantum admittendae." ^)

est,

tionis reiiciendae erunt, docilitatis

En

als

hij

dan

in

zijn

Dogmatiek soms eenige van

beuzelarijen en spitsvondigheden noemt, dan deelt

hij

die

alleen

mede dat men daarover gemeend heeft te mogen redetwismaar hij zelf gaat er niet op in. Quaesties als deze, wat de eerste zonde in de engelenwereld was; of er eerst

ten,

')

Loei Comm., p.

3.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 200

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's