GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 383

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 383

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

371

der gebruikt worden, wel, en

te hechten

is

het noodig te weten wanneer er

aan zoeken in het feit of quia genomen. „Si particula rationalis

wanneer

er niet een verschillende beteekenis

Dit criterium is te

is.

dan niet redengevend is Quia notet fundamentalem, cur res ipsa sit tahs; conversionem istius cum particula Quatenus esse legitimam: si vero particula rationalis Quia aliam aliquam causam impulsivum notet, con version em istius cum particula Quatenus al

esse vitiosam."

^)

Het tweede argument van Amesius is, dat in de H. Schrift voor Christus als den Middelaar de geestelijke onderwerping (submissio et subiectio) geëischt wordt, Rom. 14:9, 18; Ef. 5 23 25, ^) en dat dit niet anders dan een religieuse :

culte

is.

Maccovius toont aan dat de Maior dezer Thesis, aldus geformuleerd, foutief is. Immers aan de Kerk, onzer aller Moeder, zijn wij ook geestelijke onderdanigheid verschuldigd. Maar die geestelijke onderdanigheid is toch geen religieuse culte? Maccovius bewijst nader, dat wij in geestelijken zin aan de Kerk onderworpen zijn, door te wijzen op de onderworpenheid in politieken zin. „Ratio autem quod

sumus subiectione

Ecclesiae subiecti

quod non sumus

subiecti

spirituali, hinc constat,

subiectione Politica, alioquinam

nihil differret inter Ecclesiam et Politicum

Magistratum."

^)

Alleen dan, zoo betoogt Maccovius, is er bij geestelijke onderdanigheid sprake van religieuse culte, wanneer we staan tegenover den Hoogsten en Oppersten Rechter. Doch

Loc. Comm., p. 289.

')

van de Assertio Theologica luidt: „Eandem veritatem ita demonest, animae et conscientiae, debemus, tanquam Domino spirituali, ille est adorandas. Sed Christo Mediatori, qua tali, submissionem ac subiectionem illam debemus. Ergo. Propositie est a definitione, Thesis VII

^)

stramus: cai submissionem et snbiectionem spiritnalem, id

ad

definitum.

enim

et

Assumptie non semel

mortuus

est

per iustitiam, pacem,

Ephez.

4.

et

in

Scripturis habetur.

resurrexit, et revixit, ut et

gaudium,

23. 24. 25. Christus

est

servit

et

Christo,

mortuis, placet

et

Deo,

Rom.

14. 9.

18.

Ad

hoc

viventibus dominaretnr. Qui et

probatus

est

hominibus.

caput Ecclesiae. Ecclesia sese subiicit Christo. Christus

semetipsum exposuit pro Ecclesia. Subiiciunt autem fideles conscientias suas Christo ut

Prophetae,

quem debent

quia ipse vult." ^)

Loc. Comm., p. 289.

audire

quia ipse

dixit;

et

ut Begi cui simpliciter parent,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 383

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's