GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 242

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 242

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

280

het Raraisme zocht, Aristotelisme,

bij

gezamenlijke verwerping van het

waar de gereformeerde Theologen

zich bijna

van bedienden, op een hooge uitzondering na. Wat wel wilde? Lobstein heeft zich verdienstelijk gemaakt door dienaangaande een werkje te allen

die Ramistische Philosophie

schrijven: „Petrus

Ramus

als

Theologe", en daarin die Ra-

mistische Philosophie, eigenlijk eene contradictio in adiecto, te beschrijven.

Ramus was Humanist in den volsten zin des woords, en eischt de Theologie geheel en al voor het Humanisme op.

was zijn aartsvijand. Hij promoveerde zelfs tot Magister Artium op de Thesis: „Quaecunque ab Akistotele dicta sunt commentitia esse." Het komt op abstracte wetenschap in het minst niet aan. Men moet naar het schoone Aristoteles

en edele zoeken. Als zoon der Renaissance stelt hij als hoogste doel het bene loqui, het bene dicere, het bene ratiocinari, het bene numerare, het bene metiri, het bene rivere. En zoo ook wil hij van de Theologie als weten-

meer dan de „doctrina bene Voor speculatieve beschouwing is bij hem geen

schap niets weten; vivendi".

')

zij

is

niet

De eenige vraag die alles beheerscht is het practisch nut. Vandaar dat hij door zijn tegenstanders de „Usuarius" genoemd wordt *). De methode der Theologie moet zoo

plaats.

weinig mogelijk scholastisch, zooveel mogelijk populair

zijn.

Op den voorgrond staat daarom niet de Logica maar de Rhetorica. Men moet zooveel mogelijk de groote redenaars

om schoone taal, en fraaie beelden te krijgen. Het is in één „Versöhnung des Humanismus mit der Reforma-

en dichters der Classieke oudheid lezen zuiveren

woord:

stijl

Het moet den Theoloog niet om scientia maar om disciplina te doen zijn. De indeeling der Theologie hangt hier mee saam. Geloof, gebod, gebed en Sacramenten zijn de vier capita die behandeld moeten worden. Maar daarin moet dan ook alles behandeld worden. Neen, Ramus heeft

tion."

')

^)

Lobstein, Petrus R'imus

^)

Lobstein,

I.

c, p.

^)

Lobstein,

1.

c, p. 11.

9.

als

Theologe, p.

7.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 242

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's