Johannes Maccovius - pagina 242
280
het Raraisme zocht, Aristotelisme,
bij
gezamenlijke verwerping van het
waar de gereformeerde Theologen
zich bijna
van bedienden, op een hooge uitzondering na. Wat wel wilde? Lobstein heeft zich verdienstelijk gemaakt door dienaangaande een werkje te allen
die Ramistische Philosophie
schrijven: „Petrus
Ramus
als
Theologe", en daarin die Ra-
mistische Philosophie, eigenlijk eene contradictio in adiecto, te beschrijven.
Ramus was Humanist in den volsten zin des woords, en eischt de Theologie geheel en al voor het Humanisme op.
was zijn aartsvijand. Hij promoveerde zelfs tot Magister Artium op de Thesis: „Quaecunque ab Akistotele dicta sunt commentitia esse." Het komt op abstracte wetenschap in het minst niet aan. Men moet naar het schoone Aristoteles
en edele zoeken. Als zoon der Renaissance stelt hij als hoogste doel het bene loqui, het bene dicere, het bene ratiocinari, het bene numerare, het bene metiri, het bene rivere. En zoo ook wil hij van de Theologie als weten-
meer dan de „doctrina bene Voor speculatieve beschouwing is bij hem geen
schap niets weten; vivendi".
')
zij
is
niet
De eenige vraag die alles beheerscht is het practisch nut. Vandaar dat hij door zijn tegenstanders de „Usuarius" genoemd wordt *). De methode der Theologie moet zoo
plaats.
weinig mogelijk scholastisch, zooveel mogelijk populair
zijn.
Op den voorgrond staat daarom niet de Logica maar de Rhetorica. Men moet zooveel mogelijk de groote redenaars
om schoone taal, en fraaie beelden te krijgen. Het is in één „Versöhnung des Humanismus mit der Reforma-
en dichters der Classieke oudheid lezen zuiveren
woord:
stijl
Het moet den Theoloog niet om scientia maar om disciplina te doen zijn. De indeeling der Theologie hangt hier mee saam. Geloof, gebod, gebed en Sacramenten zijn de vier capita die behandeld moeten worden. Maar daarin moet dan ook alles behandeld worden. Neen, Ramus heeft
tion."
')
^)
Lobstein, Petrus R'imus
^)
Lobstein,
I.
c, p.
^)
Lobstein,
1.
c, p. 11.
9.
als
Theologe, p.
7.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's