Johannes Maccovius - pagina 313
301 is
opgestaan. Joh. 5
:
20 en 26, en 10
:
18 bewijzen dat recht-
streeks; in Act. 3: 15 heet Hij de Vorst des Levens, en zoo
van plaatsen waai' wij óf rechtstreeks, óf per consequentie geleerd worden dat Christus uit eigen kracht zijn
is
er tal
opgestaan.
Maar straks, na bestrijding der Socinianen, weer tot zijn thema teragkeerende, ontvouwt hij alsnu het stuk dat Christus naar Zijn goddelijke natuur de opstanding heeft gewrocht^ maar naar Zijn menschelijke natuur is opgestaan.
„Secundum divinam naturam Christus ipse suani eflecit sed secundum naturam humanam pro-
resurrectionem
prie resurrexit,
obsecuta
Hier
is
est, et
quae hoc merita
est, et
Deitati resuscitanti
pro eius voluntate et virtute sese movit."
natuurlijk het
iX7rorj^K£crf/.x,
een werking der heide na-
turen, die aan den éénen Christus wordt toegekend, (active
secundum Spiritum sanc tificationis, passive vero secundum carnem, Bom. 1. 4. efhcienter secundum divinitatem, meritorie secundum humanitatem.) En zoo komt Maccovius dan tot de conclusie dat de naar gelang men haar beschouwt, óf aan den Vader óf aan Christus kan worden toegekend, (üiversas autem ob rationes modo Patri, modo Christo trikracht der opstanding,
al
men b.v. van Christus den Eerstgeborene uit de dooden, of als van den Eersteling dergenen die ontslapen zijn, of als van den Eerstgeborene onder vele broederen, dan w^ordt Christus één met Zijne Kerk gedacht, ja als een deel van haar beschouwd, buitur excitatio a mortuis.) Spreekt als
(hoc auteur respectu Christus est veluti pars Ecclesiae, et corporis illius, cuius nos membra sumus, pars praecipua
Maar in dat geval spreken we van de opwekking van Christus door den Vader, (eo respectu excitatio Christi a mortuis tribuitur Patri.) Doch men kan Christus
nobiliorque.)
maar ook als Hoofd Zijner Kerke beschouwen. En in dat geval heeft men te zeggen dat Christus zichzelf heeft opgewekt, dat Hij is opgestaan. (Secundo considerari debet Christus, ut Caput et Mediator, atque hoc respectu excitatio eius ipsi Christo tribuitur, dicitur Christus seipsum excitasse, quia qua Meniet alleen als den eerste Zijner broederen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's