GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 379

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 379

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

367

wetenschappelijk beginsel dat het der Wetenschap

waarheid te doen

De

om

de

is.

waar Maccovius op ingaat is de navolgende gedachtenontwikkeling ^^Qnia quatenus Deus est mediator. Ergo quatenus mediator est adorandus." Hierop antwoordt 5 obiectie

:

hij,

dat het partikel quatenus óf op de ratio formalis of op

Hier in dit geval geldt het laatste. Nu wordt wel tegengeworpen dat gelijk de Creator quatenus Creator is te aanbidden, en zoo ook de Mediator quatenus Mediator „par enim ntriusque ratio." Doch Maccovius

het subiect

ziet.

aanvaardt deze tegenwerping niet. Ook aan den Creator brengen we onze adoratio niet ,.sub formali qua creator, sed qua Deus." En nu betoogt Maccovius dat wij wel aan den Middelaar Christus onzen cultus religiosus hebben te brengen maar: „non sub hoc formali qua mediator." De 6 obiectie eindelijk die Maccovius bespreekt is deze, dat Christus toch onze Intercessor is, en als zoodanig wij hem toch hebben aan te roepen, en te aanbidden. Doch hier luidt weer het antwoord: Fatemur enim nos Christum intercessorem adorare, sed non qua intercessorem, sed qua verum ac aeternum Deum." ^) Tot goed verstand van Maccovius' standpunt in dezen, slaan wij even zijne Dist. Theol. op, en zien na wat hij daar zegt in Cap. XI, 4 „Aliud est obiectum adorationis, aliud considerationis in adoratione", welke distinctie hij aldus uitwerkt, dat God alleen het obiectum formale van onzen cultus mag zijn, maar dat het Middelaarsvverk van Christus het obiectum considerationis in onzen cultus is: „hoc est, Deum quidem adorari et invocari a nobis, sed causam meritoriam istius, cur adoramus eum, aut adorare possimus, esse penes Christum mediatorem, et humanam naturam." ^) Eveneens hebben wij ook inzage te nemen van zijne Theologia Quaestionum. In Cap. XXVII wordt breedvoerig aangetoond dat de twee naturen van Christus wel ter dege moeten onderscheiden worden. Daarop volgt dan de vraag: Met

')

Theol. Polem., p. 119

^)

Dist. Theol., p.

38.

— 121.

cf.

p.

42.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 379

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's