Johannes Maccovius - pagina 247
285
God niet alleen leeren kennen, maar ook als zijn Vader kunnen liefhebben. God openbaart Zich niet alleen al8 een God van verre, maar ook als een God van nabij. Nu bracht de zonde wel storing en breiike, maar
De mensch
wil zijn
van het menschelijk hart bleef in zijn menschelijke natuur werken. Vandaar de Mystiek in alle pseudoreligies. in de Zendleer van Zoroaster, om weer vereenigd te worden met het rijk van eeuwig glanzend licht. Bij den Buddhist, die vurig er naar verlangt in de Nirwana te mogen verzinken. Zelfs het transcendente Mahomedauisme moet in het Coefisme aan de Mystiek recht laten wedervaren, zooal niet op den Koran, dan toch op die mystieke behoefte
de traditie gegrondvest.
^)
DioNYsius, de Areopagiet,
is
de
man
die de Mystiek sensu
praegnanti in de Kerk heeft gebracht. Ze heeft dan betrek-
king
op het wel gevoelde
maar
verklaarbare.
niet
Met
voorliefde wordt op teksten als Job 36 26 en 1 Tim. 6:15 gewezen. Maar het is niet de Christelijke Mystiek die de Areopagiet brengt, het was de Mystiek der Neo-Platonici. :
De Mystieken hebben altoos voorliefde voor de Platonische Philosophie gehad. De Platonische ideeënleer gaf daar aanleiding toe. De mensch moest zich zooveel mogelijk aan deze
materieele wereld
onttrekken en zich conformeeren
de ziel moet gelijkvormig worden aan God, die de hoogste, alomvattende idee van het goede is. Dat was de gedachte der ascetische mystiek van de Platonische Philosophie. Straks komt Ammonius
aan de transcendente ideeënwereld
;
Saccas deze Platonische Philosophie repristineeren als reactie
tegen de Stoïsche en Epicurische school. Ploïinus groote opvolger (om
is
zijn
van een lamblichus der syrische en
van een Proclus der atheensche school te zwijgen) en doet uit het Platonisme zijn Pantheïsme geboren worden. Was het bij Plato nog een zich conformeeren aan de transcendente ideeënwereld,
den
')
vovg
om
bij
Plotinus
is
het een wederkeeren tot
daarin op te gaan door negatie van
DozY, Het Islamisme,
p.
207
v.v.
al
het zin-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's