Johannes Maccovius - pagina 124
112
Ten
wijs ik er op dat Augustinus,
4<ie
na gezegd
te heb-
ben dat dit Dogma nergens in de H. Schrift letterlijk alzoo vinden is, maar toch de kennis er van noodzakelijk is, en na ook aangetoond te hebben hoe dit Dogma door de dialectische methode verkregen moet worden, zij het ook dat de uitwendige prikkel der Haeresie tot naarstiger onderzoek uitdreef, nu niet bij die aldus verworven waarheid blijft staan, maar deze pasklaar zoekt te maken voor het menschelijk verstand, aannemelijk te stellen voor de rede, te
ze te assimileeren in het menschelijk bewustzijn. Hij doet
dat door het bekende beeld van memorie, intellectus en
amor
of voluntas, wijl
hij
deze drie een afspiegeling van
in
de Drieëenheid in den mensch zag. „Ecce ergo mens memiintelligit se, diligit se hoc si cernimus, cernimus
nit sui,
:
nondum quidem Deum,
trinitatem,
Ten
wensch
5<ie
ik er in het
sed iam imaginem Dei."
^)
algemeen op te wijzen dat
Augustinus volstrekt niet vijandig tegenover de Philosophie integendeel zeer met haar vertrouwd is, zelf streng philosophisch is opgevoed, en de diensten der Philosophie staat,
ten bate der Theologie
neemt
b.v.
over:
„Homo
een definitie
enim, sicut veteres definierunt, animal
est
„Homo
rationale mortale" of
stans ex
anima
met beide handen aanvaardt. Hij van den mensch uit de Philosophie
et corpore."
est substantia rationalis con-
^)
Ja sterker nog. Augustinus bestrijdt de valsche Philosophie en stelt een zuivere daartegenover. Plato toch had
tar: nefas est nitas
autem dicere ut subsistat
non substantia
sit
et subsit
Deus
vel potius essentia, neque ipse
bonitati suae, atque illa bo-
Deus
sit
bonitas, sed in illo
unde manifestum est Deum abusive substantiam vocari, ut nomine usitatiore intelligatur essentia, quod vere ac proprie dicitur ita ut fortasse solum Deum dici oporteat essentiam. Est enim vere solus, quia incommutasit
tamquam
in
subiecto
:
;
bilis
sum:
est, et
idque nomen dices
ad
eos,
Qui
suum famulo suo Moysi enuntiavit, cum ait. Ego sum qui est, misit me ad vos. Sed tamen sive essentia dicatur quod
proprie dicitur, sive substantia quod abusive, utrumque ad se dicitur, non relative ad aliquid. Unde hoc est Deo esse quod subsistere, et ideo si una essentia Trinitas, una etiam substantia. Fortassis igitur commodius dicuntur tres personae, quam tres
substantiae." ')
De
Augustinus,
Trinitate, Lib. VII, Cap. V. (Augustinus,
Opera,
XI,
p.
in scholastieken trant, geheel uitgewerkt. ^)
Augustinus, Opera, XI,
p.
Opera, XI, p.
134).
248. In torn. VII, p. 2é6 en v.v. wordt dit beeld,
271.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's