GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 116

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 116

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

104 vankelijk in hare reactie te eenzijdig

dem Bade"

was en „das Kind mit

uitwierp.

In mijn tweede Hoofdstuk wensch ik dan een bescheiden

poging te wagen

om

de Methodologie, gelijk Maccovius die

aanbeval, uiteen te zetten,

om

daarin aan te toonen, dat

de Reformatie aanvankelijk wel de Scholastiek gebannen

maar

standpunt toch de facto niet kon volhouden. Aan Maccovius komt de eer toe, de eerste Theoloog in Nederland geweest te zijn, die dit inzag en openlijk de uitgeworpen dienstmaagd, maar nu in een ander gewaad gehad,

dit

stoken, terugriep.

Dat ik mij tot de studie van zijn Methodologie en zijn Polemiek bepaal, waar ik zijne Theologische verdiensten onderzoeken ga, vindt zoo zijn oorzaak als zijn rechtvaardiging in het feit dat, naar de Kerkhistorie ons leert, het juist de aanval van de vijanden der Christelijke religie was, die de Kerk er toe noopte om de Christelijke religie als in Schol a te verdedigen.

De Kerk begon wel met het ideaal te koesteren om stil Gods Woord en bij dat Woord alleen, gelijk het daar lag, te leven, maar die ruste was haar niet gegund. Niet alleen vervolgden de Keizers haar met de macht van het zwaard, maar ook poogden de Heidensche Pseudo-religie en bij

de Paganistische Philosophie haar door de macht van het woord te treffen. En veelmeer nog was het de Heterodoxie, die

zelfs

binnen den kring der Kerk

stille

rust onmogelijk

maakte. Uit die worsteling tusschen de Christelijke religie en de

Heidensche Philosophie eenerzijds en de Heterodoxie anderhet Patristisch tijdperk de Scholastieke methode

zijds is in

geboren.

Van achteren bleek

echter welke zegenrijke gevolgen deze

worsteling voor Christus' Kerke afwerpen moest. Een veel helderder en klaarder kennisse van den inhoud der H. Schrift,

en daarenboven nu in logische en systematische ordening, werd als rijke tropee weggedragen. Maar in de Middel-

eeuwen ontaardde deze Scholastiek in de, der Heilige Theologie zoo onwaardige, Qnodhbeta. De Reformatie trad toen,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 116

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's