Johannes Maccovius - pagina 116
104 vankelijk in hare reactie te eenzijdig
dem Bade"
was en „das Kind mit
uitwierp.
In mijn tweede Hoofdstuk wensch ik dan een bescheiden
poging te wagen
om
de Methodologie, gelijk Maccovius die
aanbeval, uiteen te zetten,
om
daarin aan te toonen, dat
de Reformatie aanvankelijk wel de Scholastiek gebannen
maar
standpunt toch de facto niet kon volhouden. Aan Maccovius komt de eer toe, de eerste Theoloog in Nederland geweest te zijn, die dit inzag en openlijk de uitgeworpen dienstmaagd, maar nu in een ander gewaad gehad,
dit
stoken, terugriep.
Dat ik mij tot de studie van zijn Methodologie en zijn Polemiek bepaal, waar ik zijne Theologische verdiensten onderzoeken ga, vindt zoo zijn oorzaak als zijn rechtvaardiging in het feit dat, naar de Kerkhistorie ons leert, het juist de aanval van de vijanden der Christelijke religie was, die de Kerk er toe noopte om de Christelijke religie als in Schol a te verdedigen.
De Kerk begon wel met het ideaal te koesteren om stil Gods Woord en bij dat Woord alleen, gelijk het daar lag, te leven, maar die ruste was haar niet gegund. Niet alleen vervolgden de Keizers haar met de macht van het zwaard, maar ook poogden de Heidensche Pseudo-religie en bij
de Paganistische Philosophie haar door de macht van het woord te treffen. En veelmeer nog was het de Heterodoxie, die
zelfs
binnen den kring der Kerk
stille
rust onmogelijk
maakte. Uit die worsteling tusschen de Christelijke religie en de
Heidensche Philosophie eenerzijds en de Heterodoxie anderhet Patristisch tijdperk de Scholastieke methode
zijds is in
geboren.
Van achteren bleek
echter welke zegenrijke gevolgen deze
worsteling voor Christus' Kerke afwerpen moest. Een veel helderder en klaarder kennisse van den inhoud der H. Schrift,
en daarenboven nu in logische en systematische ordening, werd als rijke tropee weggedragen. Maar in de Middel-
eeuwen ontaardde deze Scholastiek in de, der Heilige Theologie zoo onwaardige, Qnodhbeta. De Reformatie trad toen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
![Johannes Maccovius - pagina 116](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/johannes-maccovius/1899/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's