Johannes Maccovius - pagina 393
381
de Censor dan dat, wat den geheelen Persoon toekomt, niet tot één der naturen mag beperkt worden? Maar de Censor doet dat toch, want hij ontleent de aanbidding van Christus als Middelaar aan de hoogere natuur der Godheid.
Het
feit staat dus vast dat de Persoon die Middelaar is, de aanbidding krachtens Zijne Goddelijke natuur opeischt. Hoe kan dan de aanbidding voor den geheelen Persoon (bestaande
naar des Censors voorstelling) gevindiceerd worden? Hier geldt de Logica: „Nam quod competit alicui secundum qaid, secundum totum illi competere non potest." ^) uit goddelijke èn menschelijke natuur,
Voorts betoogt Maccovius dat een zeker iemand wiens
naam hem onbekend
is,
zijn
argument
tegenover Amesius gesteld heeft, en hij
zijn
„satis
zegt
hij
argument alleen kan handhaven
bij
incommode" hem nu dat
al dien hij
het
aldus corrigeert: „In cultu religioso Christus Mediator non respicitur,
nisi
ut causa meritoria."
niet quatenus Mediator obiect
Want dan
van die
culte,
is
Christus
maar
slechts
de causa meritoria er van.
Want, zoo zegt Maccovius, tusschen „ obiect um cultus" en „causa meritoria" moet terdege onderscheiden worden. Hij wijst daartoe eerst op een uitspraak van Zanchius: „Necessaria quoque est fides, qua tum per solum Mediatorem Deum invoces, tum propter eundem solum te credas exauditum iri." (Zanchius T pr. 8. th. 2) en dan op een uitspraak van de Censura der Leidsche Professoren:
^^In
hac Christi invoca-
tione et fiducia locatione obiectum formale et proprium, seu
terminus, ut scholae loquuntur, est divina tantum natura,
Humana
vero natura
et officium Mediatoris,
quatenus ad
quae huius cultus tantum est capax.
eadem Persona, ut
in
quod hunc honorem Persona Christi a digniori quomodo ergo urget, quod totius Personae est, non est restringendum ad unam naturam, cum hic ipse restringat, inio ex hoc ipso sequitur, si Persona accipit hunc honorem a digniori natura Ergo ipsum natura haec ex se habet, Persona a natura, et praeterea ergo istum honorem proprie non accipit ab humana, quomodo ergo erit totius Personae absolute." (L. C, p. 296.) ')
Responsio
natura
proprie
se
ipsam
accipit,
si
evertit, ita,
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
![Johannes Maccovius - pagina 393](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/johannes-maccovius/1899/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's