GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 345

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 345

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

333

Medulla, zoo zet

hij

hem ook

thans weer

vast uit diens „De Conscientia"

„Conscientia

zegt: peccet,

errans

deze quaestie

bij

waar Amesius,

hactenus

semper

Lib.

1.

Cap.

ut

ligat,

qui agit contra conscientiae dictamen:

15, ille

Agit enim

formaliter et interpretative contra voluntatem Dei."

^)

Hem dit argument voorhouden mocht Maccovius met het volste recht doen, omdat Amesius hem zelf dat wapen in de hand gegeven had, door telkens te zeggen dat het ware met goede vergeleken moest worden. Amesius zegt dat we gehouden zijn te doen wat onze conscientie ons zegt, al is het op zich zelf ook slecht. Wij zondigen zelfs als wij het goede (op zich zelf) doen, maar tegen onze conscientie in. Nu dan, zoo zegt Maccovius, met ons geloof en met onze rede staat het niet anders. Wij zijn gehouden te gelooven en voor waar te houden wat ons als waar voorkomt. Wij moeten dat alles subiectief gelooven en voor waar houden al is het obiectief ook niet zoo. Wij zondigen zelfs tegen geloof en rede, als wij een obiectieve waarheid gelooven, die wij subiectief niet gelooven. Wat Amesius zelf van de conscientie leerde, leert Maccovius ook van het geloof en de rede. En bovendien vergete men niet dat Amesius zelf aan Maccovius telkens voorhield dat intellect en wil eenerzijds, het ware en het goede anderzijds, naar denzelfden maatstaf moesten gemeten worden. Nadat we dan het debat van Amesius en Maccovius alzoo mag wel een enkel woord er aan toegevoegd worden. Allereerst over het formeele. En dan kan niet anders gezegd worden dan 1". dat Maccovius in den vorm behoorlijker is gebleven dan Amesius. Uitdrukkingen als „ad nauseam" en „non pro Christiano habendus" door Amesius gebezigd worden bij Maccovius tevergeefs gezocht. gevolgd hebben,

')

Maccovins schijnt zich

in

de opgave der plaats vergist te hebben. Ten minste

er is ter aangehaalde plaatse niets over de quaestie te vinden.

waar een geheel capnt handelt gezegd

:

:

De

conscientia Errante.

„Conscientia quamvis errans, semper

conscientiam.

Eatio

est,

En

ligat, ita ut ille

quoniam agens contra conscientiam,

Wel

Lib.

I,

Cap. IV,

daar wordt dan sub 6 peccet, qui agit contra agit contra

voluntatem

Dei, quamvis non materialiter et vere, tarnen formaliter et interpretative."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 345

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's