GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 312

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 312

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

300 tus de opwekking van Christus door selijk

gens,

God den Vader

expres-

maar wel is het opvallend dat hij er nerhet ook met een enkel woord, melding van maakt. mijn vermoeden word ik te meer versterkt als ik

bestreed, zij

In dit

ontvouwing dezer quaestie, van een Adversarius hoor spreken, die de opwekMng van Christus loochent, en alleen eene opstanding van Christus leert. Maccovius dan poneert de Thesis: „Causa efficiens resurrectionis realis est Deus Pater, Bom. 8. 11. I Cor. 6. 14. 2 Cor. Maccovins, in

zijn

Cum autem

opera trinitatis ad extra sint indivisa, Filium et Spiritum S. in eodem illo opere cum Patre ope-

4.

14.

rari sequitur.^'

Maccovins eert dus in de opstanding van Christus een werk der Heilige Drieëenheid. En nu spreekt hij van Adversarii die hem tegenwerpen: „Christum ipsum resuscitatum esse," maar daarvan zegt Maccovius: „Nee quidquam facit", en dit wel daarom: „quia potentia, qua Christus excitatus e mortuis, dicitur potentia Patris, nempe quod solus Pater sit omnipotens, non vero Filius, utpote qui a Patre excitatus fuerit, non propria vi et potentia resurrexit." Maar die kracht der opstanding wordt in de H. Schrift nu eens aan den Vader, dan aan Christus toegekend. „Nam vis ista, qua Christus excitatus est, aliquando Christo

ipsi,

respectu

:

aliquando vero Patri tribuitur, idque diverso

Christo

autem

tus de se dicit, Joh. et

tribui

10. 18.

vim

illam, liquet,

quod Chris-

Potestatem liaheo ponendi animam,

rursus sumendi eam, quod non dixisset Christus, nisi in

sui excitatione se

mere passive habuisset.

Tum

etiam Chris-

tus dicitur mortificatus carne, vivificatus Spiritu, 2 Pet.

3. 18.

per omnipotentiam divinam divinitatis suae, qui Spiritus hic dicitur,

tum

ut ex sequentibus liquet;

nam

per

eum

ist-

Spiri-

dicitur Christus, profectus praedicasse Spiritihus, qui sunt

in carcere, olim immorigeris temporibus Noë.''

')

Alsdan gaat Maccovius over tot bestrijding der Socinianen, die het teit loochenen dat Christus door eigen kracht

')

Maccovius, Loei Comm.,

p.

870.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 312

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's