GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 375

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 375

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

363 nade, nogmaals aan de orde gesteld. Hij wijst er dan op

dat de term „voorbereidende genade"

bij

de Gereformeerden

eene allesbehalve geliefde uitdrukking is, 1". wijl de voorbereiding niet in de gemeene, maar in de particuliere gratie gezocht wordt; 2^ wijl ze als iets algemeens wordt geleerd, en ten 3". wijl ze geacht w^ordt uit den niensch zei ven op

komen. Zoo echter beschouwd

te

is

het natuurlijk Semi-

Pelagianisme.

Het standpunt van Gods Woord, door Augustinus zoo glashelder uiteengezet,

volkomen

is

is

dit,

dat de menschelijke natuur

verdorven. Van eene dispositio praeveniens ad

conversionem, kan, wat den mensch en

geen de minste sprake

zijn.

zijn

natuur betreft, naar heil

Zelfs het verlangen

den mensch is nog geen geschiktheid in hem voor het zaad des levens. De mensch zoekt dat heil en dat geluk

in

op geheel menschelijke wijze. Maar toch, al wordt de term „gratia praeparans" door de Semi-Pelagiaansche Theologen misbruikt, zij moet in den goeden zin des woords behouden blijven. Gods Voorzienigheid is met de Zijnen doende van eeuwigheid af in Zijn Raad, van het uur der ontvangenis af in hun existentie. De Voorzienigheid Gods voor de wedergeboorte, en in verhand met de wedergeboorte mag niet geloochend. Maar dit alles doet niets af aan het feit dat de wedergeboorte zelve een absolute, onmiddellijke daad Gods is. ^) Gratia praejeniens is er altoos. Aan de bekeering toch gaat altoos iets vooraf^ al ware het dan ook alleen maar de uitwendige roeping door de prediking des Woords. Maar aan de wedergeboorte zelve, die terdege zeer scherp van de bekeering te onderscheiden is, gaat geene gratia praeparans vooraf. Ten minste niet wat men gewoonlijk daarmede bedoelt. Gemeenlijk toch wordt die gratia praeparans duidelijk gemaakt door het beeld van eene gezonde moeder en eene handige vroedvrouw om alzoo de praeparatie van een goede geboorte te doen verstaan. En dit beeld wordt dan op de wedergeboorte, in het geestelijke overgebracht. Doch met

')

Heraut, 28

November 1897.

N". 1040.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 375

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's