GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 215

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 215

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

203 ficillimis

elucidandis excogitarint"

;

3".

het voordeel er van

voor de Controvers en Polemiek, die juist door haar tot Eindelijk waarschuwt Voetius zijn volle recht kan komen.

met woorden van Canus, dat men toch nooit van God

af

en dat men en buiten Gods Woord om heilige wetensteeds bedenken zal dat de Theologie een eam me lector, memento oratione schap is: „Sed in omni defendere scholae doctrinam, quae sacrarum literarum fun-

redeneeren

zal,

damentis constituta sit." Met Canus' woorden vermaant hij een ieder zich geen Theoloog te noemen: „nisi qui de Deo rebnsque divinis apte, prudenter, docte e literis institutisque sacris ratiocinetur." Daarom zal hij de rede en Philosophie van het Theologisch erf niet bannen: „Rationem,

lumen naturae, Logicam, Philosophiam Theologiae ancillantem a scola Theologica non relegamus." Neen, hij zal ze niet alleen niet bannen, maar zelfs ijverig betrachten en toepassen: „Methodum acromaticam didactice et elenctice in scholis tractandi Theologiam non reiicimus, sed studiose sectamur

et excolinms."

^)

iemand een goed Theoloog kan zijn, zonder in de Scholastiek thuis te zijn, antwoordt Voetius: Minime. Op de vraag of de Scholastiek dan zoo moeilijk is, zegt Voetius: Neen, „si quis modo mediocri Logicae, Physicae, et Metaphysicae cognitione imbutus sit." Op de vraag of de student tot Scholastieke studie moet worden aangespoord, antwoordt Voetius: „Aff. ibi enim recentes sunt a

Op de vraag

of

studiis philosophicis,

atque adeo maxime ad distinctiones

terminos eins intelHgendos idonei." ') Aan dit Tractaat doet Voetius een ander, „de ratione humana in rebus tidei" voorafgaan. Voetius verstaat onder de ratio: „per rationem humanam primo et proprie intelligimus facnltatem animae rationalis in homine, qua intelli-

et

gibiha apprehendit et diiudicat." ^) Die ratio humana, concreet en subiectief

>)

Select. Disp., p. 28.

')

Select. Disp., p. 29.

^)

Select. Disp., p.

1.

genomen

is

door

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 215

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's