GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 185

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 185

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

173

En zooals we nu zagen dat de openbaring Gods een aanrakingspnnt heeft met het menschelijk verstand „per analogiam" door het geschapen zijn naar Gods beeld; zoo ook knnnen we de waarheden van Gods Woord ons vaak niet anders toeëigenen dan door den conceptus analogus. Dit leidt tot de distinctie der Godgeleerden dat er

is

eene cognitio apprehensiva, wanneer wij de dingen zien door een spiegel in een duistere rede, en een cognitio conipredie

hensiva,

zaak

zelf

wij

„quae

verkrijgen niet door analogie fit

ex rei veritate."

maar

uit de

^)

Zoo hebben we dan gezien wat Maccovius van de rede leerde, welke plaats in de Theologie hij haar toestond, en hoe hij hare verhouding tot het obiect der Theologie zich dacht. ;,Calvinista rigidus" blijft zijn eerenaam.

§

7.

De verhouding van Phiiosophie en Theologie. „Summam

esse necessitatem studii Philosophici."

Als wij over de Scholastiek spreken, dan hebben alleen de verhouding

we

niet

van geloof en rede, maar ook die van

Theologie en Phiiosophie te behandelen.

Bij

de Scholastiek

der Middeleeuwen toch merkten we reeds op, dat het niet alleen de ratio, maar ook de Phiiosophie was die aan de

Middeleeuwsche Scholastiek de haar eigenaardige karakteristiek gaf. Bij

we

de requisita voor den

gezien

dat

modus magis

exquisitus hebben

de groote leerling van Keckermann

zijns

studenten voorhoudt: ^^Suramam esse necessitatem studii Philosophici." Hij constateert dat in zijn Humanistischen tijd allen het over de noodzakelijkheid van de studie van talen en Rhetorica eens zijn, dat

meesters woord aan

zijn

velen echter, uit reactie tegen de Scholastiek, in zake Logica, twijfelen, maar dat zoo goed als niemand van de Phiiosophie wil

')

weten. „Maius negotium de Philosophia,

Metaphysica, p. 45, 46.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 185

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's