GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 216

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 216

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

204

de zonde verdorven (per lapsum totaliter corrupta est), is door de genade hersteld, maar niet geheel (per gratiam liberata est, sed

non

perfecta).

Het geloof heeft tweeërlei principium, een externum (ex is Grods Woord;

quo) en een internum (per quod). Het eene

het andere de illuminatio des H. Geestes. De Philosophie is wel hulpmiddel, maar altoos te verstaan de sana

De

het principium

is

instrument, noodig

ook

acquisita.

De

PJiilosopJiia.

ratio hiimana

rede

simplicis

^)

De H.

mag

Schrift

Ze

is

en onmisbaar voor de cognitio is het eenig onfeilbaar beginsel.

alleen conclusies trekken,

apprehensionis,

fidei recipiens.

„atque adeo actibus

compositionis,

divisionis,

et

dis-

ciirsns röv yvmrou supernaturalis seu spiritu alis intelligentia

peragit."

lem."

Voetius stelt op den voorgrond: „supernatiirales

Mei Daarom

veritates

divinae superare rationem hominis qua tais

er echter geen

strijd

bovennatuurlijke waarheid, ^^non tamen

tusschen rede en ei

per se et qua

daar waar de bovenkomt met de corruptio en prava dispositio van het verdorven verstand. Daarom mag onze Theologie dan ook den naam van Theologia rationalis dragen, niet omdat die waarheden a priori uit de rede bewezen kunnen worden, maar omdat die boven-

tali

repugnare." Alleen

is

die

strijd

natuurlijke waarheid in aanraking

natuurlijke waarheid redelijk

kan worden, vatbaar

is

is,

door onze rede aanvaard

voor redelijke uitwerking, „quod

demonstret conclusiones ex anthoritate scripturae, et rationibus ex scriptura deductis, apud eos qui aliquid concedunt eorum, quae divinitus revelata sunty

Zoo is de ratio dus nooit principium ex quo geput mag worden; en als lumen naturae opgevat, ook nooit het principium per quod kennis in Theologicis verkregen mag worden." ^) De ratio van den homo irregenitus is blind. De natuurlijke mensch weet noch quod sit, noch quia sit. De wedergeboren mensch weet ten minste quod sit, al kan hij

')

Select. Disp., p. 2.

")

Select. Disp., p. 3.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 216

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's